2023 első felétől kezdte elárasztani az internetet a kínai alapítású Temu webáruház, mely agresszív marketingjének és számos botrányának köszönhetően szépen lassan, - de inkább gyorsan - mindenki tudatába elkezdett beégni. Alig több, mint egy év elteltével, 2023. novemberében 51 millió havi felhasználójával lekörözte az eBay-t Európában, és mára gyakorlatilag nincs ember, aki a Temu olcsó, márka nélküli termékeivel legalább hirdetés formájában ne találkozott volna.
Palettájuk végeláthatatlan, gyakorlatilag mindent árulnak a teljesen haszontalantól, az egészen hasznosig. Webshopjukban fúrókefétől kezdve, falra ragasztható hátvakarón keresztül, világító cipőfűzőn át, kőzetgyapot kompressziós kockákig lényegében bármi megtalálható, mi szem-szájnak ingere. Az áttörést az első tévéreklámjuk hozta meg 2023-ban, amit az amerikai Super Bowl szünetében játszottak be. Ez 5 milliárd forintnyi dollárba került a cégnek. Ebben az évben összesen nagyjából 2 milliárd dollárt költött a vállalat hirdetésekre, ami forintban nagyjából 722 milliárdnak felel meg. Rövid útja során az olcsó termékein túl számos botrányával, a céggel szemben felmerülő etikai és fenntarthatósági aggályokkal is sikerült felhívnia magára a figyelmet.
2023 júniusában egy amerikai vizsgálat arról számolt be, hogy nagy a valószínűsége annak, hogy bizonyos termékeket rabszolgamunkával állítanak elő. Az olyan régiókból érkező termékek esetében, ahol rabszolgamunka folyik, mindig nagyobb ennek a kockázata, főleg, ha szokatlanul alacsony áron értékesítik az onnan érkező termékeket. A fő problémát a Temu esetében az jelenti, hogy bár az etikai kódexük tiltja a gyermek és kényszermunkával előállított termékek értékesítését, a cég látszólag semmit sem tesz annak érdekében, hogy ellenőrizve legyen az oldalaikra felkerülő termékek eredete.
Felmerülhet továbbá az emberben, hogy vajon egy olyan cég, amely üzleti modellje arra épül, hogy olcsó, látszólag sokszor haszontalannak tűnő termékeket értékesít nagy számban, vajon mekkora hangsúlyt fektet a fenntarthatósági szempontokra. Folytatva a cég etikai problémáinak sorát, egy programozó csapat a vállalat másik alkalmazásának, a Pinduoduonak a kínai verzióját vizsgálta, és bár a Temu applikációjában egyelőre nem találtak ehhez hasonló visszaéléseket, a Pinoduoduonál számos adatvédelmi problémát észleltek. Az alkalmazás a felhasználók személyes adatait gyűjtötte és osztotta meg harmadik féllel, akadályozta a törlését és a versenytársakat is figyelte. Míg a testvérvállalat, a Pinoduoduo szerepel az Amerikai Egyesült Államok szellemitulajdon-hamisító piactereket felsoroló listáján, addig a Temu esetében ugyan nincs bizonyíték a kizárólagos hamisításra, de vannak beszámolók olyan kísértetiesen hasonló termékekről, melyekkel felhasználókat tévesztenek meg. Figyelembe véve az eddig felsorolt aggályokat és a Temu gyors növekedését, kétséges lehet, hogy a cég mennyire játszik tiszta játékot. A vállalat a kelet-európai sajtóügynökségén kiadott közleménye szerint elkötelezett amellett, hogy minden országban, ahol jelen van, megfeleljen a helyi jogszabályoknak, továbbá hangsúlyozta, hogy az online vásárlások során van lehetőség apple pay-el, vagy paypal-lal történő fizetésre, melyek esetében az oldalnak nincs hozzáférése személyes, vagy bankkártyaadatokhoz.
Összegezve tehát a Temu olcsó, a szállítás és visszaküldés is ingyenes, és gyakorlatilag kis túlzással amire szüksége van az embernek azt megtalálhatja a webshopjában, a számos aggály és kétség miatt mégis érdemes lehet elgondolkodnunk azon, hogy honnan szerezzük be hőn áhított kulacsunkat, manikűrkészletünket, vagy kanapéhuzatunkat.
Ne maradj le hasonló tartalmakról,
kövess minket Facebook-on és Instagram-on!