2020-ban már a legtöbb ember tudja, hogy kik is az influenszerek. Ez nem csoda, hiszen korunk egyik legújabb és leghatékonyabbnak titulálható módja, ha online akarunk reklámozni, hogy véleményvezéreket, vagyis influenszereket bérlünk fel. Ám az ő marketingtevékenységük számos fogyasztóvédelmi kérdést vet fel arra nézve, hogy hogyan is gyakorolható szabályosan az influenszer marketing.
Az influenszer, mint fogalom mára már világszerte ismert. A véleményvezérek hamar közéleti szereplőkké növik ki magukat, így válnak piaci réssé luxustermékek, divatmárkák számára. Komoly üzleti vállalkozás ma már az influenszerkedés, vloggerkedés és bloggerkedés, ám a nem szabályszerű termékértékesítés számos üzleti kockázatot rejt magában. Ilyen például a tisztázatlan jogkérdések köre: Az esetlegesen felmerülő szerzői jogok kiket illetnek? Kik között jön létre a szerződés? Milyen fogyasztóvédelmi kérdéseket vet fel az effajta szolgáltatás? Kik tartoznak a sérülékeny fogyasztói körbe? Vagy egyáltalán, hogyan lehet helyesen influenszerkedni?
A Gazdasági Versenyhivatal többek között Kasza Tibor, Dukai Regina és Rubint Réka influenszer tevékenységét figyelte meg, és ezeken keresztül vizsgálta meg a fizetett, szponzorált tartalmak szabályozási hátterét, és alkotott megfelelő szabályozási keretet a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló 2008. évi XLII. törvénnyel, a nemzetközi joggyakorlattal és vonatkozó nemzetközi iránymutatásokkal összhangban.
A GVH tájékoztatása alapján egy 3 pólusú jogviszonyra /hirdető, véleményvezér, fogyasztó/ vonatkozó üzleti kapcsolat alapján zajlik a jogkövető magatartás vizsgálata. Egyre gyakrabban tűnik fel egy közreműködő ügynökség a hirdető, mint reklámozó és az influenszer, mint véleményvezér között, akik ugyanolyan szerepet kaphatnak a felelősségvállaláskor, mint a másik két fél. Az egyre szigorodó szabályokat figyelembe véve, ma már indokolt a szerződéskötés az influenszerrel, a lényeges kérdéseket tisztázni kell és megállapodni bennük, hogy a jövőben esetlegesen felmerülő jogvitákban segítségünkre legyen, vagy épp kiküszöböljük azt.
Jogsértőnek bizonyulhat a reklámszolgáltatás, ha az eltér a GVH tájékoztatásában foglaltaktól.
A GVH megfogalmazása szerint influenszer az online megjelenések esetében olyan, a digitális környezetben befolyás gyakorlására, fogyasztói vélemény formálására képes személy, aki akár eseti partnerként, akár dedikált márkanagykövetként online tartalmat tesz közzé saját weboldalán, közösségi média oldalán, esetleg egyéb online platformon, függetlenül attól, hogy a tartalom a sajátja vagy vendégbejegyzés; a legtöbb esetben a véleményvezér elkötelezett követőbázissal rendelkezik.
3 fő szempont szerint értelmezhetjük a szabályszerű influenszer tevékenységet. Ezek alapján a véleményvezérnek online marketing tevékenysége során, a termék népszerűsítésekor (1) átláthatóan és pontosan azonosítható módon kell feltüntetnie a közétett posztjában vagy videójában az üzleti kapcsolatát, (2) szerepelnie kell a reklámfelületen az ellenszolgáltatásra való utalásnak, illetve (3) el kell különíteni, hogy fizetett vagy nem fizetett-e a poszt.
A GVH tájékoztatás tartalmazza az influenszer definícióját, a tartalom fogalmi körét, a közzétételért nyújtott ellenszolgáltatás meghatározását, a kereskedelmi gyakorlat meghatározását, valamint a felelősség- érdek-elv kérdéskörét. Továbbá nevesíti az online platformok körét, melyek a Facebook, a Twitter, az Instagram, a YouTube és a Snapchat. Ellenszolgáltatásnak minősül a pénzbeli és a természetbeni juttatás, például termékkedvezmény, utazás, gépjárműhasználat is. A közzétételért felelős az a vállalkozás, amelynek a kereskedelmi gyakorlattal érintett áru értékesítése, eladásának ösztönzése közvetlenül érdekében áll. Az influenszer mellett felelős lehet többek között a termék gyártója, a forgalmazó, illetve az érdekelt ügynökségek és irodák is.
Tisztességtelen, illetve jogsértő reklámtevékenység esetén a hatóság kötelezettségvállalást köthet a véleményvezérrel, más esetben pedig bírságot szabhat ki.
Sérülékeny csoportnak fogyasztóvédelmi szempontból a kiskorúak tekintendők, akikkel szemben a GVH szigorúbb szabályokat hozott: tilos üzletszerűen kereskedelmi kapcsolatra törekedni kiskorúval, amelybe bele tartozik minden ösztönző jellegű felhívás, amely megtévesztő lehet, és a termék megvásárlására irányul. A GVH ennek a csoportnak a védelmére kiemelt figyelmet fordít, és ebbe a körbe fogyasztóvédelmi szempontból bele tartoznak az időskorúak, illetve a betegségben szenvedők is, akik könnyebben befolyásolhatóak a kedvezmények által.
Bár köznapi értelemben még mindig negatív jelentéstartalmat hordoz magában az influenszer kifejezés, vannak nemes céllal rendelkező véleményvezérek is, akik a közösségi platformokat arra használják fel, hogy felhívják a figyelmet a természetvédelem fontosságára, az egészséges életmódra és a kulturális dolgok megismerésére.
(Forrás: Ferencz Adrienn Az influenszerek – avagy a véleményvezérnek álcázott humán reklámhordozók tevékenységének jogi vetületei című írása / Jogi Fórum - link)