Az Airbnb 2008-ban alakult meg, mára az egyik legnépszerűbb szállásokkal foglalkozó cég. Működésének lényege, hogy nagyrészt magánszemélyek adnak ki szobákat, lakásokat szintén magánszemélyeknek. Természetesen az egész rendszer úgy van kialakítva, hogy mindenki a legjobban járjon vele, senkit se érjen károsodás. Messze az egyik legolcsóbb ideiglenes szálláslehetőség, diákoknak ideális.
Mi a helyzet a jogi szabályozásával? Leginkább azoknak lehet érdekes, akik saját lakásukból akarnak pénzt kisajtolni, és Airbnb-ként kiadni. Jó tanácsként a lakást alaposan jellemezni kell, remek képekkel és pontos információkkal. Az elhelyezkedés is lényeges, mivel a turisták inkább a metróhoz, nevezetességekhez közeli helyeket kedvelik. A nyitott hozzáállás és a kedvesség az odalátogatók irányába, az értékelésnél számíthat sokat, amihez idetartozik a lakóhely megfelelő biztonsága, például veszélyes-e, illetve az ajtók zárhatók-e. Saját szempontunkból érdemes meghatározni a szabályainkat, nehogy az legyen, hogy valaki mondjuk a lakásban cigizik, vagy bulit csap. Szomszédok véleménye, házszabályzat, biztosítás ezek is mind-mind olyan tényezők, amelyek elengedhetetlenek a kiadás tökéletessége szempontjából.
Jogi szempontból tudni kell, hogy mik a helyi városrendezési és közigazgatási törvények, ha így akarjuk hasznosítani az apartmant. Gondolhatok most adózásra, engedélyek beszerzésére.
Én Budapesttel szeretnék foglalkozni, mivel az idejárók egy nagy része budapesti, és a főváros az ország egyik legnépszerűbb települése a turizmus szempontjából.
Ha valaki Airbnb céljából szeretné kiadni a lakását első lépésként el kell mennie a kerületi jegyzőhöz és erre engedélyt kérni. Ehhez kell egy nyomtatvány is, melyen a lakás legfontosabb adatai vannak feltüntetve. A kérelmünk elbírálása után, 15 napunk van arra, hogy bejelentkezzünk idegenforgalmi adózásra, melyet a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Iroda Adócsoportjánál tehetünk meg. Ide is kell egy nyomtatvány. Emellett az adóhatóság felé egy újabb nyomtatványon be kell jelenteni a nem egyéni vállalkozói státuszt. Ha mindez megvan, akkor lehet elkezdeni kiadni a lakást, vagy annak 1-2 szobáját. Pénzügyileg leginkább előbbi éri meg, főleg akkor, ha kb. egész évben vannak benne vendégek. 2014-től kezdve az Airbnb online pénztárgép köteles tevékenység, erre is oda kell figyelni. Elég egy online számlázót beszereznünk, ezt az adóhatóság látja és el is fogadja.
Következő szempont az adózás. Meg kell nézni a helyi önkormányzatnál, hogy van e erre különadó, ami négyzetméterenként 1.500-2.000 forint szokott lenni, illetve van IFA (idegen forgalmi adó vagy nagyon régi teherautó) amely a szállásdíj bevételének 4 %-a.
Könnyebb helyzetben van, aki csak egy lakást szeretne kiadni, ugyanis rá kedvezőbb feltételek vonatkoznak és az adózása is egyszerűbb lehet. Ezeket a módszereket mutatnám most be:
- Tételes átalányadózás: Ha saját lakással rendelkezünk, és úgy adjuk ki, hogy maximum 90 napot tartózkodik, ott ugyanaz a személy akkor választhatjuk ezt. Ez évente szobánként 32.000 forint, egész szobának pedig 12 vagy több négyzetméter számít. Erre még rámegy egy 20%-so EHO (egészségügyi hozzájárulás), ami szobánként van számolva, és így kijön pluszba szobánként 6.400 forint.
- Tételes költségszámolás: Ez a módszer inkább a bevételünkhöz igazodik. Itt a kiadásból származó bevételből le kell vonni a fenttartáshoz szükséges összeget és az értékcsökkenést is. Ezután az összeg után kell fizetni 16%-nyi SZJA-t, és 27 % EHO-t.
- 10 %-os költséghányad alkalmazása: Itt a kiadás utáni bevételből le kell vonni 10 %-ot, és a maradék 90% után kell megfizetni 1 16%-os SZJA-t és 27%-os EHO-t.
Miután mindent alaposan átnéztünk, akár könyvelő segítségével, mindenki döntsön saját belátása szerint, hogy megéri-e neki fenttartani egy ilyet. Lehet nem sok, de egy kis plusz pénz bárkinek jól jöhet.