Másodfok

Amikor késik a járat

Péller András

2019. szeptember 05. - Másodfok

Akár a repülőjegy teljes árát is vissza kell téríteni az utasoknak egy járat késése vagy törlése miatt. Az Európai Unió 261/2004/EK rendelete bizonyos jogokat ad a szerencsétlenül járt utasnak, abban az esetben, ha késés, járattörlés vagy túlfoglalás miatt nem utazhat a tervezett időpontban. Erre egy jó példa lehet az az eset, amikor az egy hetes nyaralásból két nap elveszne az említett okok miatt, ezért az utas már nem akar utazni. A jogi védelem abban az esetben jár, hogyha az indulási ország repülőtere az EU területén található, vagy a járat az EU területére érkezik uniós, izlandi, norvég vagy svájci légitársasággal.

waiting_on_airport.jpg

A légi utasok járattörlés és jelentős késés esetén alkalmazandó jogai és a légitársaságok kártérítési felelőssége ugyanúgy vonatkozik a hagyományos és a fapados, diszkont, vagy az úgy nevezett low-cost légitársaságokra is és független attól, hogy az utas milyen áron vásárolta a repülőjegyét.

Milyen lehetőségek vannak, ha beüt a baj?

A repülőterek és légitársaságok kezében két eszköz van a szerencsétlenül járt ügyfél kártalanítására. Másik utazási lehetőséget kell biztosítaniuk, vagy vissza kell fizetniük a repülőjegy árát. Első esetben a légitársaság más módon juttatja el az utast a céljához, az eredetihez hasonló útvonalon, vagy visszatéríti a jegy árát, és ha szükséges, díjmentesen visszajuttatja arra a repülőtérre, ahol az utazása kezdődött. Ezek a lehetőségek akkor vehetők igénybe, ha a légitársaság megtagadja a beszállást, illetve amikor a járatot törlik. A jegy árának a visszatérítése abban az esetben is kötelező, ha a járat 5 órát vagy annál többet késik. Azonban, ha visszaadták a pénzt fontos, hogy a társaságnak nem kötelessége a tovább utazást biztosítani, vagy bármely más módon segítséget nyújtani.

Mindenki számára biztosítani kell, hogy megismerje a jogait. Szükség esetén ezekről az utasokat a légitársaságnak kötelessége tájékoztatni. Emellett ismertetni kell a beszállítás megtagadásának, illetve a járat törlésének vagy jelentős késésének okait is.

Mi számít jelentős késésnek?

Akkor beszélhetünk jelentős késésről, ha a járat tervezett és tényleges indulási ideje között eltelt idő egy maximum 1500 km-es út esetén 2 vagy több óra. Ha az Európai Unión belüli, minimum 1500 km-es járatok, illetve más, 1501 és 3000 km közötti járatok esetén 3 vagy több óra. Továbbá minden egyéb járat esetén 4 óra, vagy annál több.

Mit lehet tenni, ha törlik a járatot, vagy a gép 3 óránál többet fog késni?

Egy járat törlése vagy jelentős késése esetén nem csak a jegy árának a visszaszerzéséről beszélünk, hiszen egyéb más kellemetlenségek is érik az utast. Ilyen például a tisztálkodás és a pihenés. Ezek olyan alapvető szükségletek, amit biztosítani kell, így egy három óránál hosszabb késés esetén az alkalmi szállás költségeit meg kell téríteni az utasoknak. Ez elsősorban a légitársaságok felelőssége, de előfordulhat olyan eset is, amikor az utazási irodához kell fordulni.

Amikor beüt a baj és előreláthatóan hosszabb késéssel kell számolni, akkor nagyon fontos, hogy az utas minden, a késéssel kapcsolatban felmerülő költségéről kérjen számlát. Ezekben az esetekben lehetőség van rá, hogy a földi kiszolgáló személyzettől 3 óránként étkezési kupont kérjen az utas, de ha ilyet nem kap, akkor megvásárolt enni és innivaló után kapott blokkot meg kell őrizni. Járattörlés esetén előfordulhat, hogy a beszállókártyát visszakéri a személyzet. Ezt alapesetben meg kell őrizni, viszont ha mégis át kellene adni, akkor a legjobb megoldás, ha fényképet készítünk róla és átvételi elismervényt kérünk a személyzettől. Problémát jelenthet, ha a késés miatt az utas egy hivatalos eseményről marad le, ahol a részvétel kötelező lett volna. Ebben az esetben a földi személyzettől igazolást lehet kérni róla, hogy a késés nem önhibából történt.

Nem kell mindent az utasnak kiharcolnia az érdekei érvényesítésére. A légitársaságoknak a késés mértékétől és az út hosszától függően kötelességük bizonyos időközönként ételt, ital, ingyenes kommunikációs lehetőséget és extrém esetben szállást is biztosítani a várakozóknak.

Utólagos kártérítés

Ha a légitársaság megtagadja a beszállítást, vagy törli a járatot, vagy ha a gép több mint 3 órás késéssel érkezik meg a jegyen feltüntetett célrepülőtérre, az eddig említetteken túl, az útvonal hosszától függően 250–600 eurós kártérítésre lehet jogosult az utas.

Amennyiben a légitársaság olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől, a kártérítés összege a felére csökkenhet. A távolság és értékhatárok ugyanúgy vonatkoznak a hagyományos és a fapados, diszkont, vagy low-cost légitársaságokra is és függetlenek a megvásárolt repülőjegy árától.

Vis maior

A légitársaság nem köteles a kárenyhítésre vagy kártérítésre abban az esetben, ha a hiba az ellenőrzési körén kívül, elháríthatatlan ok miatt történt. Ilyen lehet például a rossz időjárás, madárral való ütközés vagy a sztrájk. Ennek ellenére, ha a meghibásodás a társaság tevékenysége folytán következett be, akkor nem mentesül a kötelezettségei alól. Abban az esetben, ha a légitársaság az indulás napja előtt 2 héttel tájékoztatta az utasokat a törlésről, vagy olyan járattal helyettesíti a kieső gépet, aminek a menetrendje nem tér el túlságosan az eredeti repülőétől, akkor nincsen kártérítési kötelezettsége. Fontos kiemelni, hogy bár bizonyos esetek mentesítik a társaságot, annak minden esetben arra kell törekednie, hogy a károsult utasnak segítséget nyújtsanak. Ez még a rendkívüli helyzetekre, vis maiorra is vonatkozik.

A kártérítési igényt lehetőleg minél hamarabb, de legkésőbb az utazás dátumát követő 2 éven belül kell benyújtani. Az érintett utazás e-ticket visszaigazolásait és a beszállókártyáit célszerű megőrizni.

Ha nem érkezik válasz 6 héten belül, vagy ha az utas nem elégedett a válasszal, akkor panaszt emelhet annak az uniós országnak az illetékes nemzeti szervénél, ahol a probléma felmerült. Amennyiben az eset az Európai Unió határain kívül történt, de uniós légitársaságról van szó, akkor a célország illetékes nemzeti szervénél lehet panaszt tenni.

 Ne maradj le hasonló tartalmakról,
kövess minket Facebook-on!

A cikk forrása trendfm.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://masodfok.blog.hu/api/trackback/id/tr8014947358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.09.06. 19:05:39

Ugyan már, meddig tart egy légitársaságnak bemondani azt, hogy a törlés oka a rossz időjárás? Mit tudhatja a Kedves Utas, hogy éppen milyen borzalmas és teljesen veszedelmes körülmények uralkodnak 11 kilométer magasan, amiért a félig üres repülőgépet sajnos nem szabad útnak indítani? Tudom, hogy megy a mellébeszélés, tavaly én magam figyeltem meg ilyen esetet, családtag utazott volna. Én kigyűjtöttem neki a repülésmeteorológiai jelentéseket, több órás időszakban, mind pazar repülőidőt jelzett. Hogy aztán neki nem volt kedve kártérítést követelni, már az ő baja, de nem kell mindent elhinni.

tt egy általános térképoldal: www.aviationweather.gov/metar?zoom=5&lat=50.90706&lon=18.97168&layers=B00FFTFFFFFTT&plottype=model&scale=1&density=0&metric=false&decoded=false&taf=false Lejjebb lekérhető a körzeti jelentés (METAR) bármely repülőtérre is. Sajnos nem a bőröndökön levő 3 betűs, hanem az ICAO 4 betűs kódjait kell használni, például Budapest Ferihegy LHBP, Párizs De Gaulle LFPG, Madrid Barahas LEMD, Athén Venizelos LGAV, Berlin tegel EDDT. Van "decoded" funkció is, amely a rövid, kódolt verziót teszi olvashatóvá.

Egy másik oldal ugyanerre: en.allmetsat.com/metar-taf/europe.php?icao=LHBP

A METAR olvashatóbbá tételére itt egy oldal: www.wx-now.com/Weather/MetarDecode

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.09.06. 19:07:12

(Látom, Barajast és Tegelt is elírtam, de nem számít.)
süti beállítások módosítása
A PPKE JÁK HALLGATÓI LAPJÁNAK BLOGJA