Másodfok

A gazdaságpolitika mágikus négyszöge – Gazdaságpolitikai konferencia a Pázmányon

2013. január 07. - Másodfok

TAKÁCS MARTINA

Idén novemberben ismét izgalmas rendezvénynek adott otthont a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kara, mely a A gazdaságpolitika mágikus négyszöge címmel került megrendezésre a Heller Farkas Közgazdaságtudományi Intézet szervezésében. A gazdaságpolitika számos célt tűz maga elé, de bizonyos, hogy egyszerre valamennyit aligha tudja megvalósítani. A demokráciákban a különböző kormányprogramok abban térnek el egymástól, hogy a mágikus négyszög melyik elemét preferálják, melyik problémát tekintik „az első számú közellenségnek”. Az ellene vívott küzdelemben azonban rendszerint a többi cél sérül, s ez ismét módot ad a politikai erőknek a programok újrafogalmazására. A konferencián előadóként, nem csupán egyetemünk kiváló kutatói, de számos e témával foglalkozó ismert szakember is megjelent.

Az első szekció előadói elsősorban gazdaságpolitikai kérdésekkel foglalkoztak, míg a második szekcióban kifejezetten a felsőoktatáshoz kapcsolódó stratégiai kérdéseket vitatták meg.

A konferenciát Dr. Schanda Balázs dékán úr nyitotta meg, majd Dr. Katona Klára docens asszony ismertette a programot, köszöntötte az érdeklődőket és az előadókat. Beszédében kiemelte az ehhez hasonló kutatói fórumok szerepét, mely teret ad vitáknak és inspirálják az adott terület iránt érdeklődőket.

Az első előadó Botos Katalin, A mágikus négyszög mostohagyereke: a fizetési mérleg című előadásában a jelenlegi gazdaságpolitika problémáinak eredetét próbálta feltárni, a korábbi gazdaságpolitikai irányzatok hiányosságain keresztül. Őt Dr. Lentner Csaba követte, aki a 2007-2008-as gazdasági válság összefüggéseit, okait elemezte nemzetközi, majd hazai viszonylatokban; illetve a neoliberális gazdaságpolitika hiányosságait mutatta be, különös tekintettel a Magyarországon alkalmazott gyakorlatra. A következő előadó, Dr. Asztalos László György volt, aki egy nagyon különleges előadással készült. Ritka alkalmak egyike volt ez a konferencia, ahol nyilvánosság előtt mutatta be a devizahitel-válság felelőseit. Kezdve az 1991. évi VI. Alkotmánybírósági határozattól, a különböző politikai pártok által hozott felelőtlen stratégiákon keresztül egészen napjainkig. 

A második szekció a magyar felsőoktatás stratégiai kérdéseivel foglalkozott. Felvezetőjében Dr. Schlett András rámutatott, hogy a magyar diplomások társadalma sokszor rendeződött át az elmúlt évszázad folyamán, de a mai globalizált viszonyok között Széchenyi örök érvényű kijelentése „Egy nemzet ereje a kiművelt emberfők sokaságában rejlik.” is új akusztikát kap: nem biztos, hogy kell ennyi diplomás, de ennyi fölösleges értelmiségi parlagon hevertetése életveszélyesen fenyegeti a jövőt! Egy biztos: a diplomások között ma már a képzési hely rangja is szelektál, hiszen más egy diplomagyárban ellébecolni a tanulás éveit és más egy rangos helyen teljesíteni. Ezután Dr. Kőrösi István következett Szűkös vagy bőséges-e a humán tőke? Az emberi erőforrás mennyisége, minősége és fejlődési kilátásai az EU-ban és Magyarországon című előadásával, melyben arra próbált rámutatni, hogy Magyarországon az oktatás mennyiségi kiterjesztése nincs arányban a minőségi változással annak ellenére, hogy aránylag magas Magyarországon a K+F ráfordítások aránya, de ebből nem feltétlenül Magyarország profitál. Ésszerű növekedésre lenne szükség, s a munkaerőpiac megváltoztatásához pedig hosszabb időintervallumban kell gondolkoznunk.

A konferencia két záró előadása a diplomás pályakövetés kulcskérdéseit járta körül. Kabai Imre és Kenéz Anikó Felsőoktatás és munkaerőpiac. Párbeszéd a kompetenciák nyelvén: a ZSKF diplomás pályakövetésének jellegzetességei című előadásukban abból indultak ki, hogy a munkaerőpiac és a felsőoktatás elszakad egymástól, miközben együtt kéne mozogniuk. Paradigmaváltásra van szükség, Európában a pályakövetés elsősorban adminisztratív adatokra épít, és aránylag alacsony a kérdőívek, interjúk alapján szerzett információ aránya, továbbá a rendelkezésre álló anyagok elemzése és ezek kommunikációja a diákok felé gyakran hiányos. Magyarországon Kabai Imre alakította ki a Diplomás Pályakövetés rendszerét, melynek célja, hogy megteremtse a párbeszédet a munkaerőpiac és a felsőoktatás között, így a különböző kompetenciák fejlesztése a munkavilág elvárásaihoz alkalmazkodhat.

A konferencia utolsó előadója Papszt Miklós volt, aki a PPKE Diplomás Pályakövető rendszer szakmai vezetője. Az egyetemen működő Diplomás Pályakövető rendszer módszere, hogy egyszerre szólítja meg az elsőéves diákokat, a frissen végzetteket és az öreg diákokat, mindemellett a vizsgált hallgatói motiváció által további adatokat, információkat is gyűjt, hogy így kapjon teljes képet a fiatalok kezdeti elképzeléseiről, majd későbbiekben szerzett tapasztalatiról és ezeknek alakulásáról. Továbbá a DPR fontosnak tartja, hogy az egyetemi tanulmányok során szerzett ismeretek nem csupán a munkaerőpiacon való sikeres érvényesülés szempontjából jelentősek, de fontos, hogy különböző hasznos kompetenciákra is szert tegyenek a diákok, így értékes, érdekes, gondolkodó embereket képezzen az egyetem.

A bejegyzés trackback címe:

https://masodfok.blog.hu/api/trackback/id/tr25003867

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
A PPKE JÁK HALLGATÓI LAPJÁNAK BLOGJA