Másodfok

Hogyan „influenszel" az influenszer?

Angyal József

2023. december 07. - Másodfok

Az „influenszernek” nincsen hivatalos meghatározása, de lényegében egy internetes híresség, aki alkalmas a követőtáborának befolyásolására, legyen szó véleményformálásról, vagy fogyasztói szokásokról. A YouTube-tól a TikTok-ig terjedően minden közösségi média platformon megtalálhatóak. Nem számít, hogy fiatalok vagy idősek, lehetnek akár háziállatok vagy más digitális entitások is, ezek a véleményvezérek rendkívül sok embert képesek elérni és befolyásolni. Ezen újfajta hírességekre a nagyvállalatok is felfigyeltek, így jött létre az influenszer-marketing, amelynek keretében az internetes sztárokat bízzák meg a termékeik népszerűsítésével.

influenszer_1.png

Az aktuális hírességek felhasználása egy termék reklámozására nem egy újkeletű dolog. A legtöbb celebnek a karrierútjába volt kódolva, hogy a csúcspont után tévé-reklámokban van a helye, így a magyar reklámipar is már akkor hemzsegett a különböző sztároktól, amikor az influenszerkedés még sehol nem volt. A közösségi média elterjedésével azonban átalakult a hírességekről alkotott kép is és a hagyományos celebritások egyre inkább elérhetetlennek tűntek az influenszerekhez képest. A közösségi média keretein belül lehetőség van egy közvetlenebb kapcsolat kialakítására a tartalmat gyártók- és fogyasztók között. Az, akinek a tartalmait (képeit, blogját, mémjeit stb.) nap mint nap olvassák, és akivel még kommunikálni is lehet a kommentekben, sokkal inkább megbízhatónak és közelinek érződik, mint a tévében látott sztárok, akiknek megnyilvánulásában pedig egyre jobban érezhetőek lettek a PR csapatok utasításai.

Egy, a Defy Media megbízásából készített tanulmány kimutatta, hogy a 18-24 év közötti amerikai fiatalok 64%-a inkább próbálna ki egy terméket, ha azt egy általuk kedvelt YouTuber ajánlja, mint ha egy filmsztár vagy hasonló híresség. Egy hasonló kutatás szerint a fiatalok pénzügyi tippekért is szívesebben fordulnak a kedvenc netes hírességükhöz, mint professzionális pénzügyi tanácsadókhoz. Az influenszerek tehát valóban páratlanul alkalmasak a követőik befolyásolására. Amíg a tévében, újságokban és más hagyományos marketing területeken a reklámnak megvan a saját kijelölt helye, addig az influenszereknél ez nem ilyen nyilvánvaló. Az ő reklámjaik gyakran egybefonódnak a szokásos tartalmukkal, így az elkerülhetetlenül olvad bele a nézői élménybe.  Az influenszerek személyébe vetett bizalom, a reklámjaiknak a fogyaszthatósága és a magas elérés az, ami egy kifejezetten erős eszközzé teszi az influenszer-marketinget.

Magyarországon a Gazdasági Versenyhivatal közzétett egy tájékoztatót az influenszer-marketinggel kapcsolatban, ami az ilyen reklámozás követelményeit foglalja össze, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvénnyel összhangban.

Ha az influenszerek ellenszolgáltatásért cserébe készítenek tartalmat, akkor ezt kötelesek jól észlelhetően, hangsúlyosan és közérthetően feltüntetni. Az ellenszolgáltatás lehet pénzbeli juttatás, de egyéb kedvezmény vagy szolgáltatás is, illetve az is jellemző, hogy az influenszerek megtarthatják a reklámozott terméket. A GVH tájékoztatója szerint a tartalom reklámjellegére történő utalásnak magyar nyelvűnek kell lennie, példaként felhozva a „Reklám”, „Hirdetés” vagy a „Szponzorált tartalom” kifejezéseket. Ennek feltüntetése a legfontosabb az influenszer-marketing során, ugyanis hiányában a fogyasztók semleges, független véleményként kezelnék az ilyen reklámcélú posztokat.

influenszer_2.png

Az ellenszolgáltatás jelzésén kívül az influenszer köteles arra, hogy a reklámja során hiteles, valódi képet közvetítsen a termékről. Nem szépítheti meg a valóságot, így, ha egy adott termék bemutatásával bízták meg, akkor köteles annak a negatívumait is érzékeltetni.

Különös körültekintés szükséges abban az esetben, ha a véleményvezér egy háziállat vagy más digitális entitás formájában mutatkozik meg. Egy áruház kínálatát, akcióit így is be lehet mutatni, azonban tapasztalati vélemények megosztása, például egy táplálékkiegészítő kipróbálásával összefüggő beszámoló hitelessége már kétséges lehet, így jogsértő tartalomnak minősülhet.

Az influenszer-marketing több milliárd dollár értékű iparággá alakult át az elmúlt évek során, és népszerűsége továbbra is csak növekszik. A tartalomgyártók és vállalkozások így történő együttműködésével emberek hatalmas mennyiségéhez lehet reklámokat eljuttatni, ezért ennek átláthatósága és tisztességessége kiemelten fontos a fogyasztók érdekében.

Ne maradj le hasonló tartalmakról,
kövess minket Facebook-on és Instagram-on!

A bejegyzés trackback címe:

https://masodfok.blog.hu/api/trackback/id/tr2918275737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
A PPKE JÁK HALLGATÓI LAPJÁNAK BLOGJA