A következő interjúban a PPKE-JÁK egyik hallgatói szervezetével, az Erasmus Tutorokkal ismerkedhetnek meg az érdeklődő olvasók. Kérdéseinket a két főtutor, Nagy Martin és Kálniczky Máté válaszolta meg.
Mikor ismerkedtetek meg az Erasmus Tutorok szervezetével és mi motivált titeket a jelentkezésre?
Martin: A szervezetet még azelőtt ismertem meg, hogy felvételt nyertem volna a Pázmányra. A hallgatói szervezetek közül az „Erasmus Tutorok” állt legközelebb az érdeklődésemhez, világomhoz. Még elsőéves koromban jelentkeztem a szervezetbe, úgy, hogy nem láthattam bele a valódi pázmányos diákéletbe az online oktatás miatt egészen szeptemberig. Jelentkezésem fő okai a nyelvtudásom fejlesztése, új emberek megismerése, illetve az Erasmus iránti érdeklődés voltak.
Máté: A szervezettel 3. félévem végén ismerkedtem meg egy véletlen egybeesés következtében. Nem is volt kérdés, hogy jelentkezzek-e, hiszen számomra nagyon fontos más kultúrák megismerése, valamint sajátunk megismertetése, barátságok és közösség építése, továbbá a nyelvtanulás is nagy hobbim. Ezeket pedig mind megtaláltam szervezetünkben.
Milyen ambícióval pályáztatok a főtutori címre? Sikerült megvalósítani a szervezettel kapcsolatos terveiteket az eddigi munka során? Milyen további céljaitok vannak?
Martin: Az előző főtutor, Tomasics Anna munkáját látva kaptam kedvet hozzá, hogy szívesen a helyébe lépnék, és átvenném a teendőit. Minden terv, feladat előtt úgy állok a dolgokhoz, hogy szeretném azt a színvonalat hozni, amit ő képviselt. Főtutorrá választásom óta a szervezet gyökeresen megváltozott, amit minden bizonnyal a hallgatók és a tagok is érzékelnek. Ebben nagyon sok munka és elképzelés van, és büszke vagyok, hogy a nagy részük valósággá vált. Sikerült egy sokkal nagyobb ismertségre szert tennünk a diákszervezetek között, illetve teljesen átalakítanunk a megjelenésünket egy fiatalosabb, modernebb irányba. A számok azt mutatják, hogy ezek a döntések időszerűek voltak már. Ezt a munkát szeretnénk folytatni, és a szervezetet minél inkább összekovácsolni, illetve strukturálttá tenni. Csak példaként szeretnék említeni néhány fejlesztést, amit mi hoztunk be a szervezet életébe: új logó, szociális média design megújítása, egyetemi programokon való részvétel növelése, egységes szabályzat, pulcsi, roll up, cseppzászló és a főtutorok mellett, más tagok bevonásával, a vezetőség megszervezése.
Máté: Úgy gondolom, hogy a részletekbe Martin már kellően bevezetett mindenkit. Szerintem is hatalmas változások következtek be a szervezet életében és az eddigi remek színvonalat sikerült egy újabb szintre emelnünk. Természetesen még számos ötlet, terv van a tarsolyunkban, amelyekből sajnos most még egyet sem árulhatunk el, de remélhetőleg sikerül ezzel a lendülettel tovább folytatni a szervezeti élet és munka csiszolgatását.
Nehéz összeegyeztetni a főtutori feladatokat a tanulással, illetve esetleg a munkával?
Martin: Számomra az elején nehéz volt a munkát, a tanulást és a vezetői teendőket egy kalap alá hozni. Úgy gondolom fontos, hogy a munkát meg tudjuk osztani, és legyenek olyan emberek melletted, akikre bármit szívesen rábíznál. Szerencsére egy ilyen szuperül működő vezetőséggel a teendőket is könnyebb összeegyeztetni.
Máté: Én részemről ez nem okoz problémát, de hozzá kell tennem, hogy ebben nagyon sokat segít a csapatmunka, amit a vezetőségünk fel tud mutatni, valamint a tutorok odaadó munkája is elengedhetetlen eleme ennek. Elképesztő, hogy milyen jól küzdünk meg a felmerülő kihívásokkal és nagyon büszke vagyok minden egyes tagunkra.
Mi egy erasmus tutor feladata? Milyen előnyökkel jár, és mik a tagok kötelezettségei?
Az alapvető feladatunk a külföldi hallgatók mentorálása, illetve programok szervezése. Ezen kívül sok kisebb feladat is felmerül. Majdnem heti rendszerességgel szervezünk programokat, amikben a tutorok saját kezet kapnak, a legtöbb programot többen szervezik. Ez lehetőséget ad, hogy a tutorok mélyítsék a kapcsolatukat egymással. A tagoknak kötelességük egy adott számú programon megjelenni, illetve feladataikat becsülettel ellátni. Alapvetően egy nagyon családias légkörben tudnak dolgozni, merem kijelenteni, hogy nálunk mindenki nagyon jó viszonyt ápol a másikkal. Minden félévben egy többnapos külföldi tanulmányutat és bevonó tábort is szervezünk. E mellett nem csak Budapesten, de belföldön is szoktak programok lenni. A tagok aktív munkájukért plusz pontokban részesülnek az Erasmus felvételi során.
Mi eddig számotokra a legkedvesebb élmény az erasmus tutorsággal kapcsolatban?
Martin: Számomra az idei bevonó tábor és tanulmányi út, amik hosszú ideje nem voltak a járvány miatt. A tábort Bajára szerveztük, a tanulmányi útra pedig a pandémia miatt idén nem külföldre, hanem Egerbe mentünk, de reméljük tavasszal már utazhatunk az országon kívülre is. Ezek az utak nagyon jó hangulatban szoktak telni, jó történetek születnek.
Máté: Számos fantasztikus élménnyel gazdagodtam a tagságom és főtutorságunk alatt is, mint például a Martin által is említett közös utazások során. Talán a legkedvesebb viszont az volt, amikor egy külföldi diákkal az itt töltött féléve után is tartottuk a kapcsolatot. Gyakran beszéltünk, majd mikor ősszel visszatért egy rövid időszakra Magyarországra, újra találkozhattunk és leülhettünk egy jót beszélgetni egy finom kávé társaságában.
Gondolkoztatok arról, hogy ti is kiutaztok valahova? Ha igen, hova szeretnétek eljutni tanulni?
Martin: Én egyelőre nagyon frissnek érzem a kinevezésem és nagyon élvezem, illetve még csak a 3. félévemben járok. Ha kedvet kapok hozzá, elképzelhető. Szívesen mennék valamilyen nyugati országba, akár Olaszországba vagy Belgiumba.
Máté: Egyelőre nekem sincsenek ilyen ambícióim, de a jövőben természetesen ez még változhat. Ha így alakulna, akkor fő úticélom valószínűleg Olaszország lenne, de nem kizárt egy északi kiruccanás sem, például Dániába.
Mikor van nálatok tagfelvétel és mire kell számítania annak, aki jelentkezni szeretne? Szerintetek melyek azok tulajdonságok, amelyek elengedhetetlenek ahhoz, hogy valaki jó tutor legyen?
Egy erasmus tutornak elsősorban jól kell idegen nyelveket beszélnie, főleg az angolt, de több nyelv ismerete is gyakori a tagok között. Ezen kívül nagyon fontos a nyitottság, illetve, hogy a jelentkező csapatjátékos legyen. Talán azért jellemezném ilyen pozitívan a szervezet hangulatát, mert mindenki nyitott és kíváncsi a másikra, probléma esetén a közös megoldásra törekszünk. Minden félévben tartunk tagfelvételt, a szemeszterek végén. Aki jelentkezni szeretne, annak egy motivációs levelet kell írnia minden nyelven, amit beszél, illetve egy magyar nyelvű önéletrajzot. Ezen fordulóban azt vizsgáljuk meg a beküldött levelek alapján, hogy megfelel-e a jelentkező a követelményeknek. A továbbjutott hallgatók számára szóbeli felvételit szervezünk. Az idei felvételire november 26-ig lehet jelentkezni, további részletekért keressétek fel oldalainkat!