Először is, kiknek ajánlanád az MCC-t?
Az MCC-t ajánlom minden olyan joghallgatónak, aki szeretne többet kihozni egyetemista éveiből és egy olyan összetartó közösség tagja lenni, ahol napról napra tanulhat valamit akár szakmai, akár személyes területen.
Kevés információt találtunk a jogi iskola tanrendjével kapcsolatban, tudnál erről kicsit bővebben is beszélni nekünk?
A jogi iskolában három műhely működik: a Magánjogi, a Közjogi, és a Jog és Társadalom Műhely, amelyeket három rendkívül naprakész oktató vezet: Prof. Dr. Varga István, Dr. Sulyok Márton és Dr. Nagypál Szabolcs, akik szívükön viselik a Jogi Iskola életét a tanórákon kívül is. Emellett nagy hangsúlyt fektetünk az iskolatagok ötleteire is, ugyanis egyes kurzusfelvételi időszak előtt ők is bedobhatnak bármilyen ötletet, hogy milyen jogi vonatkozású témában, mely előadótól hallgatnának szívesen kurzust és amennyiben elegendő érdeklődő összegyűlik, ezeket meg is szervezzük, az igényeknek megfelelően. Az MCC emellett nagy hangsúlyt fektet a még a tudományköziségre is, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a Collegium többi iskolájával is szervezhetünk közösen kurzust. Ennek keretében idén például a Pszichológia Iskolával a Resztoratív szemlélet: a büntetéstől a jóvátételig című tömbösített kurzust szerveztük meg, melynek keretében Szőnyi Lídia beszél nekünk a helyreállító szemléletmódról és annak alkalmazásáról a családban, intézményekben vagy más szervezetekben.
Miben nyújt többet/mást az MCC az osztatlan jogászképzésnél?
Az MCC-ben nyújtott képzés nagyon jól kiegészíti az egyetemi oktatást. Az órák kis csoportban zajlanak, a tanterv menetét mi is alakíthatjuk, azok alapján, hogy miről hallgatnánk vagy beszélgetnénk szívesen. A tanárokkal egy mentorális viszony alakul ki, ami nagy segítséget jelent az egyetem alatti és később majd a diploma utáni útkeresésben is. Mindemellett a hétköznapok tele vannak jobbnál jobb szakmai előadásokkal és közösségi programokkal, melyek során egy nagyon összetartó csapat kovácsolódik össze.
Kiket keres az MCC az idei felvételi évben?
Az idei évben, ahogy az eddigi években is, várjuk azokat a fejlődni vágyó joghallgatókat, akik szeretnének jobban belelátni a jogászi hivatás gyakorlati oldalába, ezzel is bővítve az egyetemen már megszerzett ismereteiket, emellett pedig nyitottak akár más tudományterületek – mint a társadalomtudományok vagy a közgazdaságtan – felé is. Várjuk azokat, akik szívesen elmélyülnének egyes jogterületekben, vagy csak igényük lenne egy szélesebb látókör megszerzése iránt és szívesen kipróbálnák magukat innovatív projektek szervezésében is.
Véleményed szerint mennyire teljesíthető könnyen a kurzus egy nappali osztatlan képzés mellett?
A kurzusoknak az a szépsége, hogy általában a mi kezdeményezésünkre indulnak és bár van egy alapkövetelmény, melyet félévente teljesíteni kell, nincs kétségem afelől, hogy a széleskörű választékban mindenki talál olyat, ami érdekli, így az órán való részvétel nem kötelességnek tűnik, hanem egy jó hangulatú, ismeretterjesztő párbeszédnek. Ezért az ember általában szívesen ül ott, mert hihetetlenül sokat tanulhatunk és nagyon érdekes beszélgetések alakulhatnak ki ezekben az esti órákban. Az évvégi jegy sem a leadott anyag száraz számonkéréséről szól, hanem a megszerzett tudás gyakorlati alkalmazásáról vagy egy téma komolyabb körüljárásáról. Ezért ezt sem kötelező feladatként fogjuk fel, hanem a fejlődési lehetőséget és az ismeretlen felfedezését látjuk benne.
Milyen képzettséget ad az MCC, ezt hol lehet kamatoztatni?
A Collegium képzésének a célja, hogy az órákon megszerzett tudás és a különböző projektekben együttműködés során felkészítsen minket a sikeres jogászi pályára. Az MCC-s éveink alatt fejleszthetjük vitakészségünket, megtanulhatunk közösségben dolgozni és felelősséget vállalni a diákprojektekben, továbbá alapos jogi és más tudományterületi tudásra tehetünk szert. Mindemellett nagy előnyt jelent az ingyenes nyelvtanulási lehetőség is, mert manapság 1-2 nyelv magabiztos ismerete nélkül nehéz elképzelni a világban az érvényesülést. Ezzel versenyképes tudásra tehetünk szert, továbbá már a képzés során rendkívül sok gyakornoki lehetőséggel találkozunk, melyek elindíthatnak miket további karrierünk útján.
Mesélnél nekünk a híres ösztöndíjrendszer lehetőségeiről, milyen módon lehet egy esetleges ösztöndíj birtokába kerülni?
A Collegium nagyban támogatja, hogy külföldi képzésekben is tapasztalatot és tudást szerezhessünk. Egyrészről, tavaly óta félévente pár diák lehetőséget kap az MCC Fellowship Programjában való részvételre, amely egy három hónapos ösztöndíj-lehetőség nemzetközi „think-tank-eknél” és kutatóintézeteknél. Ennek keretében nemcsak magyar diákok mennek ki külföldre, hanem külföldi oktatók is jönnek Budapestre, akik az MCC oktatói gárdájához csatlakozva, részt vesznek az itteni oktatásban. Emellett évente háromszor is lehetőségünk van pályázni a Training Grantre, amely pályázat keretében részt vehetünk rövidebb időtartamú képzéseken, szakmai programokon, szaknyelvi kurzusokon vagy konferenciákon. És ez csak egy pár példa arra, hogy a Collegium milyen komolyan veszi, hogy minél színesebb környezetben folyhasson az oktatásunk.
Mennyire tartod teljesíthetőnek a felvételi eljárást (könnyebb – nehezebb)? Mennyi felkészülést igényel? Igényel-e különleges felkészülést?
A felvételi folyamattól nem kell megijedni, ez nekünk arra ad lehetőséget, hogy az iskolavezetőnk, Dr. Nagypál Szabolcs megismerhesse a jelentkezőket és a különböző felvételi körök során felmérje, hogy az adott diáknak hasznos lenne-e ez a típusú képzés, illetve, hogy az adott hallgató alkalmas lenne-e arra, hogy felvegye a ritmust. Különleges felkészülést az eljárás nem igényel, viszont a felvételihez szükséges esszére érdemes időt szánni, az adott témát jobban körüljárni és a feltöltendő dokumentumoknál is figyelemmel lenni a részletekre, hogy ne hiányozzék semmi. Az írásbeli fordulónál egy logikai és egy általános műveltségi, illetve alap jogi gondolkodást felmérő tesztre kell számítani. Mivel azonban elsősorban elsőévesek jelentkezését várjuk, nem elvárás a minden jogterületre kiterjedő átfogó jogi tudás, inkább a hallgató gondolatmenetére, problémamegoldó képességére vagyunk kíváncsiak. Ezután a szóbeli forduló már csak arra szolgál, hogy egy személyesebb beszélgetés során jobban megismerhessük a diákokat. Végül, aki eljut az utolsó állomásig, az egy kötetlenebb vetélkedőre számítson egy online est keretében, ahol az érvelési képességre és a különböző helyzetekben való helytállásra fektetjük a hangsúlyt.
Úgy olvastam, hogy a felvételi eljárás része a tanári ajánlás, mennyiben mérvadó ez a mai pandémiás helyzetben, amikor az első éves hallgatók nem igazán érintkeznek oktatóikkal?
A tanári ajánlás az MCC-s felvételi eljárás egyik hagyományos eleme, amelyet a pandémiás helyzetre tekintettel is meg szerettünk volna őrizni. Egyrészről ez bizonyos mértékben hozzájárulhat egy sikeres felvételihez, másrészről ezzel arra is ösztönözzük a jelentkezőket, hogy próbáljanak meg „személyesebb viszonyt” kialakítani az oktatóikkal, még ebben a nehéz helyzetben is. A Pázmány oktatóinak hallgatóbarát hozzáállásából kiindulva nem gondoljuk, hogy bárkinek is nehézséget okozhatna az ajánlás megszerzése.
Milyen az MCC közössége? Mennyire alkotnak egy csapatot az MCC-s diákok, illetve milyen a diákok és oktatóik közötti viszony?
A szakmaiság mellett a Collegium másik fő pillére a közösség. A sok közös program során egy nagyon összetartó csapat kovácsolódik a diákokból. Ez nemcsak iskolai, hanem „összcollegiumi” szinten is érvényesül. Napi rendszerességűek a közös vacsorák, az órák utánra is elnyúló beszélgetések, kirándulások, borkóstolások, koncertek. Ezek a barátságok a képzés végeztével is megmaradnak, az alumni közösség is gyakran számol be arról, hogy milyen jó érzés összefutni egy-egy volt MCC-sel a munka világában és minden más területen is.
Az MCC másik nagy erénye, hogy az oktatóinkkal, ahogy azt már említettem, egy mentorális viszony alakul ki. Bármikor fordulhatunk hozzájuk segítségért és mindig nyitottak az építő jellegű párbeszédekre.
A felvételi kiírás elérhetősége: https://www.mcc.hu/jogi-iskola-felveteli
Győri Fortunató, Sztáray Júlia
lektor: Tasi Csenge