Az internet folyamatos térnyerése mint mindenre, vásárlási szokásainkra is hatással van; manapság nem muszáj elmennünk bevásárlóközpontokba. Saját otthonunk kényelméből is felfrissíthetjük gardróbunkat vagy bármilyen más terméket megrendelhetünk a webáruházak segítségével. Kétségkívül számos előnyt rejt magában az online vásárlás: bárhol bármikor, egyetlen kattintással lehet miénk az áhított termék, akár kedvezőbb árért!
Fontos azonban nem elfeledkezni arról, hogy az előnyök mellett hátrányok is léteznek. Ezek elkerülése végett pedig tisztában kell lennünk, hogy milyen jogok illetnek meg „cyber fogyasztóként”. Az online kereskedelem során is egy szerződés jön létre a kereskedő és a fogyasztó között - csakúgy, mintha egy boltban vásárolnánk - annyi kivétellel, hogy ez a két fél egyidejű, fizikai jelenlétének hiányában keletkezik. A szerződés abban a pillanatban köttetik, amint rányomunk a „rendelés” gombra, és ugyanazok a jogi következmények fűződnek hozzá, mint a hagyományos úton hozott megállapodásokhoz: jogok és kötelezettségek keletkeznek a szerződő felekre nézve, amit mindkettőjüknek teljesíteni kell.
Mielőtt létrehoznánk azonban a szerződést, mindenképpen tájékozódjunk a szerződési feltételekről. Akár le is menthetjük, hogy bizonyítani tudjuk a későbbiekben a rendelés időpontjában feltüntetett tájékoztatást, aminek mindenekelőtt tartalmaznia kell a vállalkozás elérhetőségéit. Ezenkívül a vállalkozásnak kötelessége megemlíteni a vásárlás folyamatának a menetét (regisztráció, adatok megadása, fizetés stb.) és tájékoztatást adni a rendelés törlésének vagy módosításának menetéről. Mindemellett fel kell tüntetniük, hogy hol található az ÁSZF (Általános Szerződési Feltételek), amit ajánlatos elolvasnunk a meglepetések elkerülése végett. Végezetül pedig a webáruháznak tájékoztatnia kell a vevőt, hogy milyen szavatossági és jótállási jogok illetik meg, illetve mi a termék visszaküldésének módja, költsége. Az alapos tájékozódás és meggondolt vásárlás után a kereskedőnek legkésőbb 48 órán belül vissza kell igazolnia a rendelést elektronikus úton. Ha ez nem valósul meg időben, a
szerződés nem jön létre, így a fogyasztó nem köteles átvenni a terméket. Abban az esetben sem vagyunk átvételre kötelezve, ha a rendelt áruhoz képest mást szállítanak ki, ha 30 napon túl érkezik meg a termék, illetve, ha egyéb költség merül fel a weblapon feltüntetett ár mellett.
Mi történik viszont akkor, ha jogszerűen jár el a kereskedő, de időközben meggondoljuk magunkat a termékkel kapcsolatban? Ebben az esetben a távollevők között kötött szerződésekről szóló 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet alapján úgynevezett elállási jog illeti meg a fogyasztót. Ha tehát az áru kiszállítását követően rájövünk, hogy mégsem tetszik a termék, vagy néhány számmal eltérő ruhát rendeltünk, indoklás nélküli elállási jog illet meg bennünket. Ilyenkor az átvételt követően a – a Kormányrendelet mellékletében található nyilatkozat-minta felhasználásával, vagy saját szavaink által megfogalmazott nyilatkozat útján -, 14 napon belül vissza kell küldenünk rendelésünket, a kereskedő pedig köteles visszafizetni a termék árát, szintén legkésőbb 14 napon belül.
Nem minden esetben van lehetőségünk azonban indoklás nélküli elállásra. Néhány ilyen eset: koncertjegy, repülőjegy, hotelszoba foglalása, romlandó termék vásárlása, lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes szoftver példányának adásvétele (ha az átadást követően a fogyasztó a csomagolást felbontotta).Találkozhatunk olyan esettel is, amikor a termékben valamilyen hibát találunk. Ha az Európai Unión belül bonyolítottuk le a vásárlást, és az átvétel után még nem telt el 6 hónap elég, ha bemutatjuk a kereskedőnek a termékben keletkezett hibát. Ha viszont már eltelt 6 hónap, bizonyítanunk kell, hogy a hiba a termék átvételekor is fennállt. Az uniós jog alapján a kereskedőnek meg kell javítania, ki kell cserélnie vagy részben, esetleg egészben vissza kell térítenie a termék árát.