A minimalizmus az elmúlt évtizedekben új értelmet kapott, mivel a legtöbb ember előtt, aki meghallja az idegenül csengő szót, már nemcsak a művészeti irányzat gondolata jelenik meg, hanem az életmód egyfajta gyökeres megváltoztatása. A minimalisták olyan fogyasztók csoportját takarja, akik a tudatos fogyasztás jegyében életüket és otthonaikat úgy rendezik be, hogy kizárólag az életvezetéshez szükséges cikkekkel veszik körül magukat, mindezt oly módon, hogy (a cinizmus szülte, elterjedt felfogás ellenére) valójában nem fosztják meg magukat önsanyargató módon az élet nyújtotta javaktól.
Sokak szemében ez az életmód az ókori állapotokhoz, s a nélkülözéshez való visszatérést jelenti, azonban a minimalista életvezetés nem az otthonunkban található bútorok és dekorációk teljes leselejtezését jelenti, ahogy az alapvető élelmiszerekre való szorítkozást, vagy a fekete-fehér színek között leélt életet, esetleg hobbijaink feladását sem. A minimalisták hitvallása szerint az elégedettség és a nyugalom kulcsa a minden bennünket körülvevő felesleges tárgytól való megszabadulás – röviden megfogalmazva, a pazarlás elutasítása. Az életmód követőinek tételei örömteli módon olyan nagy népszerűségre tettek szert az utóbbi évek során, hogy a jövőben nézeteik térnyerésével reményeik szerint csökkenthetővé válhat a globálisan jellemző túltermelés.
Akik a minimalista életmódot már elsajátították, első lépésként azt javasolják azoknak, akik szeretnének ugyanezen felfogás szerint berendezkedni, hogy otthon szortírozzák ki azokat a tárgyakat, ruhákat és elektronikus eszközöket, melyekre nincs szükségük. Ez általában a legnehezebb döntés mindenki számára, aki minden hirtelen felindulásból megvásárolt eszközt azon sugallat hatására tesz be a kosarába, miszerint „egyszer még biztos jó lesz valamire”. A szelektálás folyamatában fontos lépés lehet az, hogy feltesszük magunknak a kérdést, amikor nehezen válnánk meg egy-egy évek óta porfogónak használt tárgytól, miszerint hány alkalommal történt meg, hogy akár csak viseltünk egy leárazás során megvásárolt ruhát, vagy használtunk egy, a sok másik közé bezsúfolt tollat? A felhalmozott, talán egyszer sem használt tárgyaktól való megszabadulás mellett nyomós érvként lehet megemlíteni azt a figyelemre méltó tényt, miszerint egy letisztult és rendezett környezetben sokkal könnyebbé válik a kötelességeinkre való koncentrálás, ahogy a pihenés folyamatát is meglepően megkönnyítheti a tiszta légtér, lévén a túlzsúfoltság érzése könnyen nyomasztólag hathat a kihajszolt és megfeszített munkától megterhelt pszichére és elmére.
A minimalizmus természetesen otthonunk falain túl is kiterjed: elsősorban a már említett bevásárlások alkalmával mindig gondos odafigyelést igényel a megfelelő mennyiségű élelmiszer kiválasztása, lévén ezáltal hatványozottan csökkenthető a háztartási hulladék mennyisége. Egyel nehezebben megtehető, de annál jelentősebb lépés egy olyan ruhakészlet összeállítása, mely minősége miatt időtálló (s természetesen saját ízlésünknek megfelel), s színüknél, valamint stílusuknál fogva a célnak minden alkalomkor megfelelnek. A minimalista vásárlók kedvelt színei közé tartozik a fekete, szürke, fehér, sötétkék, s a barna különböző árnyalatai, mivel e színek egymással jól kombinálhatók, s nem keltenek a hétköznapokban sem olyan hatást, hogy valaki túlöltözött volna. Ugyanakkor, a legtudatosabb vásárlók szerint sem szükséges csupán ezekre a színekre hagyatkozni: a minimalisták a hangsúlyt minden esetben a mennyiségre, semmint a részletekre helyezik, azaz nem saját stílusunk megtagadását, hanem személyiségünk egyediségének egészséges keretek között való kihangsúlyozását szorgalmazzák. Az irányzat „programjában” kitér az élet más területein hozható tudatos változtatásokra is, mint például, a könyvesboltokról a könyvtárlátogatásra való áttérésre, mellyel a könyvnyomtatás miatt évente kivágott csaknem 32 millió fa számát is jelentősen csökkenthetjük. Ugyanezen okoknál fogva válik egyre népszerűbbé a minimalisták körében az elektronikus könyvek használata is.
A minimalisták alapgondolata szerint az életmód változtatás nem a megszorítások meghozatalával egyenlő, hanem éppen ellenkezőleg: az önmagunk hasznára folytatott folyamatos önfegyelem gyakorlásról, melynek pozitív eredményei már a folyamat kezdetén megmutatkoznak akkor is, ha a környezetünkben a gazdasági szempontok miatt csupán lassan bekövetkező változások még gyerekcipőben járnak. Ha őszintén magunkba kívánunk nézni, megkérdőjelezhetetlen annak ténye, hogy a világ túltermelésének legfőbb oka az emberiség kényelmes életre való, mindent háttérbe helyező igénye. Ezen belül a két, emberek életében legnagyobb szerepet játszó kényelmi fogyasztási cikkek csoportja a ruhaneműk és a technológiai eszközök. Ennek oka nem csupán az, hogy a nagynevű ruhatervezők darabjai, s a márkás elektronikus eszközök birtoklása presztízskérdéssé vált, hanem a világ felgyorsult jellegének a tagadhatatlan volta. A technológiai eszközök használata nélkül valóban szinte frusztrálóan lassúvá válna az élet folyása a világ, s az élet bármely területén, azonban a minimalisták felállítottak egy elgondolkodtató feltevést, mely ellensúlyozhatná ezt az ellentétet, s melynek alapvető koncepciója szerint szükséges lenne kialakítani egyetlen olyan, kommunikációra, munkavégzésre és a tanulmányok folytatására egyaránt alkalmas készüléket, mely mindenki számára megengedhető ára miatt hozzáférhető lenne. Habár manapság egyre többen hagyatkoznak kizárólag okostelefonjaikra, mégis csupán elvétve találhatunk olyan személyt, aki ne is birtokolna ezen eszközön kívül laptopot, televíziót, vagy más számítástechnikai készüléket - sokszor csupán a státuszszimbólum rejtegetett, de tagadhatatlanul nagy jelentősége miatt.
A minimalizmus tehát nemcsak a felesleges dolgoktól való megszabadulást, hanem a társadalom irreális elvárásaitól való mentességet is jelenti, s a maga egyszerűségével, s ezzel egyetemben határozottságával is hirdeti, hogy az elégedettség nem a javak mennyiségén, hanem sokkal inkább azok minőségén, jövőre gyakorolt pozitív hatásán és hasznosságán múlik. A minimalista életmód elsősorban inspirálja adaptálóit arra, hogy a lényegre, azaz az időtálló értékekre kezdjünk nagyobb hangsúlyt fektetni, a pillanatnyi örömöt nyújtó vásárlási láz, vagy a másoknak való megfelelés helyett. Ez pedig ki számára ne lenne vonzó?
Ne maradj le hasonló tartalmakról,
kövess minket Facebook-on és Instagram-on!