Másodfok

Horror a szépségiparban

Varga Virág Szonja

2019. november 20. - Másodfok

2013. március 11-től betiltották az Európai Unióban a kozmetikai célú állatkísérletek. Akkor minek ezzel foglalkozni? – merülhet fel jogosan a kérdés. A globális piac sokkal bonyolultabb ennél. Tény, hogy az EU-ban nem csak a tesztelés tiltott, hanem olyan termékeket sem árulhatnak, amelyeket állatokon tesztelnek. Ennek ellenére rengeteg multinacionális cég csak az EU-n belül hagyott fel a kísérletekkel, a világ többi részén változatlanul folytatódik a helyzet. Erre az egyetlen biztos megoldás, ha nem támogatjuk vásárlással ezeket a cégeket, ám így tisztában kell lennünk azzal, hogy mégis melyik cég tesztel állatokon, és melyik nem. Tudatos vásárlóként a logók nyomon követésével informálódhatunk arról, hogy az üzletekben forgalmazott termékek tényleg állatkísérletektől mentesek-e.

cf.jpg

A Lush angol kozmetikai cég szervezte a legsokkolóbb kampányt az állatkísérletek ellen 2012-ben. Ennek részeként egy Jacqueline Traide nevű hölgy vállalta, hogy rajta is elvégezhetik azt a folyamatot, amit az állatokon tesztelés közben. A 24 éves aktivistát 10 órán keresztül tették ki különböző dolgoknak nyilvánosan a cég egyik londoni boltjában: leborotválták a haját, beinjekciózták és még elektródákat is helyeztek el rajta. Jacqueline és a Lush ezzel próbálták felhívni a figyelmet arra, hogy milyen fontos a tudatos fogyasztói magatartás. A Daily Mail szerint a kampány sikeres volt, ám túlzó, hiszen a hölgy fájdalmai egyáltalán nem tűntek színleltnek.

Az európai állatkísérleteknek csupán 6 százaléka szolgált életmentő gyógyszerek kifejlesztésére. 63 százalékáért a hadiipar, 30 százalékáért a kozmetikai ipar a felelős. Sajnos pontos számadatok nem ismertek, de a 2013-as uniós szigorítás előtti becslések szerint évente minimum tízmillió állat lett az áldozata a kozmetika kísérleteknek csak Európában. Ám az uniós tiltás ellenére is még mindig világméretű a probléma. Évente világszerte több 100 millió állat pusztul el a kozmetikai célú kísérletek következtében a Cruelty Free International szervezet szerint.

Döntésünket nehezítheti, hogy egy világmárka hiába tünteti fel a csomagolásán, hogy a terméket, illetve összetevőit nem tesztelték állatokon, ezek sok esetben csak Európára vonatkoznak. Ugyanis attól függetlenül, hogy egy nagy cég nem folytat állatkísérletek uniós országokban, az nem egyenlő azzal, hogy egyáltalán nem is teszteli őket állatokon máshol. Megdöbbentő, de Japánban és Kínában ezek a kísérletek nem csupán engedélyezettek, egyenesen kötelezőek, hogy állatokon végezzenek kísérletek a kozmetikai iparban, a külföldről behozott termékeknél. Így tehát ha egy áru kapható Japánban vagy Kínában, akkor biztosak lehetünk benne, hogy előállításakor végeztek valamilyen állatkísérletet.

A 80-as években kezdte meghódítani a piacot a napraforgószár-kivonaton alapuló magyar termékcsalád, a Helia-D, mely termékeit garantáltan nem tesztelik állatokon. Büszkék lehetünk, hisz Magyarország élen jár az ezzel kapcsolatos korlátozó szabályozások terén. A magyar jogalkotók már 1998-ban arról rendelkeztek, hogy hazánkban dohány- és lőszeripari és kozmetikai célú állatkísérletekre nem adható ki engedély, 2004-ben pedig végleg megszűnt az a gyakorlat, melyben befogott, kóbor állatokat használtak kísérleti célokra. 

Érdemes említést tennünk a hazánkban jól ismert The Body Shop márkáról is, amely élen jár az állatvédelem terén. Termékeik nem csak Cruelty Free minősítést kaptak, hanem ez az első olyan kozmetikai márka, amely fel is lép az állatkísérletek ellen: 2017-2018-as kampányuk eredményeként több, mint 8 millió aláírással járultak az ENSZ elé az állatokon való tesztelés világszintű betiltása érdekében.

A kozmetikai célú tesztek az állatkísérletek kb. ötödét-tizedét teszik ki, de ezek helyettesíthetőek lennének, amire a vásárlóknak is egyre nagyobb igényük van. Ha 10-ből 5 terméket tudatosan, állatkísérletmentes termékként választ ki, már azzal is rengeteg tett. Lehet tudatosan élni, vagy úgy tenni, mintha még sosem hallott volna róla. Ön hogy dönt?

(A cikk korábban elavult, nem aktuális információkat tartalmazott a The Body Shop márka kapcsán, melyeket - amint ez tudomásunkra jutott - javítottunk. A kellemetlenségért szíves elnézésüket kérjük! - főszerkesztő)

  Ne maradj le hasonló tartalmakról,
kövess minket Facebook-on és Instagram-on!

A bejegyzés trackback címe:

https://masodfok.blog.hu/api/trackback/id/tr815240596

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

flydomi 2019.11.21. 10:28:24

@midnightcoder2:
Igen,emberen kell tesztelni.Ja.Az mar fajdalmas?Az allat nem hasznal ilyen kozmetikai xarokat,így viselje a kiserletel jaro kellemetlen dolgokat az ember.

midnightcoder2 2019.11.21. 12:08:43

@flydomi: Az állat az állat, az ember az ember. Az embernek a saját fajának az érdekeivel kell foglalkoznia. Az emberevõ tigrist sem érdekli hogy te miként vélekedsz arról hogy megesz téged. Az ember az egyetlen olyan faj a Földön aminek legalábbis van egy degenerált csoportja, akiket bármennyire is érdekel egy másik faj egyedeinek hogyléte.

axolotl77 2019.11.21. 12:46:52

@midnightcoder2: Elég sokszor nincs értelme állatokon tesztelni embereknek szánt dolgokat, mert két külön faj lévén egészen eltérő reakciókat adnak ugyanarra az anyagra. Eléggé ismert példa, hogy a kutyákra és macskákra nézve a csokiban lévő theobromin akár halálos is lehet.
süti beállítások módosítása
A PPKE JÁK HALLGATÓI LAPJÁNAK BLOGJA