Másodfok

Bűncselekmény a felhők felett

Czuczor Sára

2019. október 13. - Másodfok

„Amikor fivéremmel megépítettük az első, ember szállítására képes repülőgépet, arra gondoltunk, hogy a világ végre olyan újítás birtokába jut, ami lehetetlenné teszi majd a háborúkat. Milyen szép álom volt - és micsoda rémálom lett belőle!” - mondta Orville Wright, a repülőgép egyik megálmodója és tervezője.

repulogep_1_sara_cikk.jpg1903. december 17-én emelkedett magasba az első repülőgép a világon, s ezzel újdonságot hozva a teher- és utasszállítás történetében. A két fivér találmánya a hétköznapi élet mellett a hadiszervezés területén is utat tört magának

A hosszú út gyors és kényelmes megtétele mellett azonban e vívmány számtalan katasztrófát tud a háta mögött. Emberi gondatlanságból okozott balesetektől, a szándékos pusztításon át, megkülönböztetünk zuhanásokat, álló jármű felrobbanásától, vagy drasztikusabban: elektromos hibával járó balesetet, a terrortámadástól.

Ismeretes: 1961. augusztusában egy a HA-TSA lajstromjelű MALÉV repülőgép sétarepüléseket végzett Budapest felett, amely során 15.44-kor Zugló fölé repült. A gép ekkor gyors sebességvesztéssel a hátára fordult, majd ezt követően a Lumumba (Róna) utca 224. számú házra zuhant. Az udvaron a baleset pillanatában három fiatal tartózkodott, akik éppen kerékpárjukat szerelték. Mivel a repülő szerencsére nem gyulladt ki, illetve nem is robbant fel, az épület sem omlott össze, így a házban lakók túlélték a becsapódást.
Az udvaron lévő három fiatal akkor halt meg, amikor a kettétört géptörzs hátsó része a tetőről egyenesen rájuk zuhant. Rajtuk kívül a gép négy fős személyzete, a 17 felnőtt és 6 gyermek utas életüket vesztették.

repulos_sara_cikk_torzsszoveg.jpg

Ezen baleset vizsgálataiból megállapították, hogy nem műszaki hiba okozta a gép zuhanását. Az ok nagy valószínűséggel a személyzet által megszegett szabályokból eredt. Az utasokat beengedték a pilótafülkébe és a szórakoztatásukra végzett hullámrepülés miatt haltak meg 26-án. E példa demonstrálja a hazai légi közlekedés szabálysértéseinek egyik legrosszabb végkimenetelét.

A légi közlekedés védelme (nem tévesztendő össze a légi közlekedés biztonságával, amely a légijármű kialakítására, elkészítésére, karbantartására és működésére vonatkozik) a légi jármű és utasai, illetve személyzete ellen irányuló rosszindulatot cselekmények megelőzését szolgálja, elsősorban a fenyegető eszközök: fegyverek és robbanószerek fedélzetre való feljutásának megakadályozását hivatott biztosítani - írja az Európai Unióról szóló ismertető. A légi közlekedés védelméről szóló kérdés már évtizedek óta napirenden volt, a 2001. szeptemberi terrorcselekményeket követően pedig komoly aggodalomra adott okot. Azóta e terület keretszabályai az egész világon jelentősen kiegészültek. Az EU szabályai a kötelező érvényű közös követelményeken kívül három alapelvre épültek. Az első, miszerint minden tagállam felelős a területéről induló járatok biztonságáért. Ezt követi az ellenőrzés, vagyis, hogy a fedélzetre való feljutás előtt valamennyi utast, személyzetet és poggyászt át kell vizsgálni. Majd végül, amely az EU-s jogszabályok általános alapelvének is tekintendő, a tagállamok fenntartják maguknak a jogot, hogy szigorúbb biztonsági intézkedéseket vezessenek be, ha azokat szükségesnek ítélik meg.

Az Európai Parlament és a Tanács 2320/2002/EK rendelete kimondja, a 2001. szeptember 11-én  New Yorkban és Washington-ban elkövetett bűncselekmények azt bizonyítják, hogy a terrorizmus jelenti az egyik legnagyobb veszélyt az Európai Unió lényegét jelentő demokrácia és a szabadság eszméire, valamint a béke értékére.
Az említett  közös alapkövetelmények alkalmazása aránytalannak bizonyulhat a kis repülőterekkel szemben, ezért hogy az intézkedések megfelelően  biztosíthassák a biztonság megfelelő szintjét,  1944. december 7-én Chicagóban aláírták a nemzetközi polgári légi közlekedésről szóló egyezményt. Ez, a Chicagói Egyezmény, a legtöbb repülőteret lefedő, polgári légi közlekedés biztonságának garantálása érdekében, minimumkövetelményeket határozott meg.

Figyelemben tartva, hogy az egyes tagállamok maguk szigoríthatnak a szabályon, a közös követelményeket tekintve,  minden tagállam kijelöl egy hatóságot, amely a nemzeti polgári légi közlekedés-biztonsági programja végrehajtásának összehangolásáért és figyelemmel kíséréséért felelős. Emellett minden tagállam biztosítania kell, hogy repülőterei és a tagállamból szolgáltatást nyújtó légi fuvarozók a program követelményeinek megfelelő repülőtéri és légi fuvarozói biztonsági programokat hozzanak létre, és azokat fenntartsák. Ebből kifolyólag a tagállamoknak el kell fogadnia, és eleget tennie az Európai Bizottság bejelentés nélküli, bármikor érkező, repterek vizsgálatát érintő ellenőrzéseknek. A rendelet kitér még az információ közzétételének biztonságáról, vagyis a  különleges adatokat tartalmazó részletes eljárásokhoz illetve például a  biztonsági intézkedések alóli mentességre vonatkozó intézkedéseket, laikus számára is magától értetődően, titokban kell tartani és tilos közzétenni.

Az Európai Unió a maga részéről úgy tartja, hogy megfelelő politikát dolgozott ki ebben a témában, amelyet a kockázatok és a fenyegetettség alakulása, valamint a technológiai változások függvényében is rendszeresen frissít. A Parlament és a Tanács azért fogadták el ezt a rendeletet, hogy ezáltal biztosítsák a légi közlekedés során a polgárok védelmét és emellett szankcionálják a közlekedés során észlelt bűncselekményeket.

Ne maradj le hasonló tartalmakról,
kövess minket Facebook-on!

A bejegyzés trackback címe:

https://masodfok.blog.hu/api/trackback/id/tr8015035090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
A PPKE JÁK HALLGATÓI LAPJÁNAK BLOGJA