Másodfok

Hangos szomszéd?

Varga Virág Szonja

2019. július 26. - Másodfok

Biztos vagyok benne, hogy mindenkivel megesett már, hogy a szomszédja zavaróan hangos tevékenységet folytatott. Mind a kertes és társas házban élők között örökös téma a csendháborítás, mely fogalmat sokszor tévesen használjuk a hétköznapok során. Most összeszedtem mindent, amit a csendháborításról tudni érdemes.

csend.jpg

A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény, az 5:23. § szerint a tulajdonos a dolog használata során köteles tartózkodni minden olyan magatartástól, amellyel másokat, különösen a szomszédokat szükségtelenül zavarná. Ez a korlátozó szabály a lakás mindenkori használójára is igaz, függetlenül attól, hogy az a tulajdonos maga, a bérlő vagy a haszonélvező.

Az adott ingatlanra vonatkozó szabályokat társasházak esetén a Házirendből, minden más ingatlan esetén pedig a települési önkormányzatok rendeleteiből tudhatjuk meg. A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995.évi LIII. törvény felhatalmazása alapján az önkormányzatok hozhatnak az általánosan előírtnál szigorúbb előírásokat.

Fontos tisztában lennünk azzal, hogy általában milyen típusú zajforrások vannak, és milyen korlátozásokat tartalmaznak az önkormányzati rendeletek. Például fűnyírás, fakivágás vagy kerti traktor használata munkanapokon 7.00 és 20.00 óra között, szombaton, illetve jogszabály által pihenőnapnak minősített napokon 09.00 és 12.00 óra, illetve 15.00 és 18.00 óra között végezhető, de vasárnap és munkaszüneti napokon ezen tevékenység nem folytatható. Megvan a meghatározott időtartama a pirotechnikai termékek szabadtéri felhasználásnak, illetve a szabadtéri rendezvények tartásának is. Ezek a korlátozó szabályok azt a célt szolgálják, hogy a lakók nyugalmát biztosítsák. Zajforrás azonban nem csak kívülről érkezhet, hanem lakóházakból is.

Társas házak esetében a Házirendben kerülnek szabályozásra az ott végezhető építési- és szerelési munka, a zajt okozó háztartási gépek használatának, vagy a zene és ének gyakorlás szabályai. Abban az esetben, ha előre tudjuk, hogy zajjal járó tevékenységet fogunk folytatni, célszerű a lakók előzetes hozzájárulását kérni a szabályoktól való eltéréshez, és tájékoztatást adni számukra zajt okozó dolog kezdő és várható befejező időpontjáról. Fontos viszont megjegyezni, hogy a jogszabályban meghatározott határértékek még a többi lakó hozzájárulásával sem léphetők át, csak tényleg indokolt esetben.

De mit tehetünk, ha tényleg hangzavar van körülöttünk? Először is, a viták elkerülése érdekében, és a jószomszédi viszony fenntartása érdekében javasolt először a csendháborítót megkérni arra, hogy szüntesse meg a zajt. A jószomszédi viszony és a viták elkerülése érdekében célszerű a csendháborítót megkérni arra, hogy a zajt szüntesse meg. Amennyiben szóban nem sikerül elérni, a több szabálysértési és polgári eljárás áll rendelkezésünkre.

A szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény a csendháborítást, mint szabálysértési tényállást kifejezetten nevesíti az alábbiak szerint: „Aki lakott területen, az ott levő épületben, vagy az ahhoz tartozó telken, tömegközlekedési eszközön, továbbá természeti és védett természeti területen indokolatlanul zajt okoz, amely alkalmas arra, hogy mások nyugalmát, illetve a természeti vagy a védett természeti értéket zavarja, szabálysértést követ el.”

A csendháborítás szándékosan és gondatlanul egyaránt elkövethető magatartás. Ahhoz, hogy a zajokozás csendháborítás legyen, olyan zaj kell, hogy keletkezzen, ami alkalmas lehet mások, illetve a természet megzavarására. Mivel nem egyértelmű, hogy kinek mi az indokolt és indokolatlan zaj, így minden esetben az összes körülményt meg kell vizsgálni. Indokolt zaj, például munkavégzés vagy lakásfelújítás esetében nem képezi szabálysértés tárgyát.

A kiérkező rendőr, közterület-felügyelő vagy a természetvédelmi őr figyelmeztetheti a csendháborítót, helyszíni bírságot szabhat ki, vagy feljelentést tehet. Utóbbi esetében szabálysértési eljárás lefolytatása fog megtörténni, ami a Kormányhivatal hatáskörébe tartozó ügy. 

Lehetőségünk van még polgári eljárás keretében birtokvédelmi eljárást kezdeményezni. Csendháborítás esetén az eljárás lényege, hogy a lakás birtokosát jogalap nélkül zavarják a tevékenységgel, és ennek megszüntetésére lép fel a zajt okozó személlyel szemben. A birtokvédelmi eljárás jegyzőnél indítható, vagy egyből a bíróságon azzal, hogy 1 éven túl kizárólag a bíróságon kezdeményezhető. A kérelmezőnek lehetősége van arra, hogy kérelme alapján a jegyző, vagy a bíróság megállapítsa a jogsértés tényét, és a szomszédot eltiltsa a zavaró tevékenység végzésétől, illetve költségeinek és kárának megfizetését kérje. 

Ne maradj le hasonló tartalmakról,
kövess minket Facebook-on!

Forrás: link

A bejegyzés trackback címe:

https://masodfok.blog.hu/api/trackback/id/tr6914918992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tatai Katalin 2019.07.27. 14:52:55

ez jó, de mi van ha a csendháboritó egy TEk-es lszomszéd? kérem a javaslatokat, - fünyirás hangosan, s egyebek

Kivlov 2019.07.27. 15:02:30

Minden szomszéd b*zi...

Fikalnyik Eugén 2019.07.27. 15:13:44

"A kiérkező rendőr"

Ezen elröhögtem magam.
Anno az ügyeletes tiszt feladata is az volt, mint a titkárnőké, hogy lerázzák a delikvenst, de mióta a 112 saját hatáskörben eldönti, mi ütközik törvénybe és mi nem, azóta ez a mondattöredék max. az USA-ra igaz. Na ott tényleg fejbe basz a rendőr, ha zajongsz.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2019.07.27. 15:15:00

Ez a papír. A valóság viszont az, hogy a "Házirend" egy write-only dokumentum. A lakók maguk sem olvasták soha és nem is érdekli őket. A megsértése semmilyen tényleges szankcióval nem jár (hála Istennek, tenném hozzá, különben a ráérő öregasszonyok diktatúrája jönne el)
A birtokvédelmi eljárás pedig évekig tart, és kivételes esetektől eltekintve eredménytelenül zárul...

várom a levelet 2019.07.27. 17:13:23

ja,volt a szabadulóbuli reggel 9-től hajnali háromig hétköznap.igaz nem járnak dolgozni..a rendőrök meg álltak ott,mint a bálám szamara.mondjuk 50 ember ellen négyen.valami tömegoszlatót alkalmazhattak volna,ugyanis a bulit a fél falu "élvezte"

szepipiktor 2019.07.27. 17:20:30

A poszter láthatóan nincs képben a hazai viszonyokban.
Rendőr?????
Ugyan már! Ha embert ölnek, sem jönnek ki.
És miért az a megoldás, hogy szenvedünk-szopunk, aztán pereskedünk, ami 5-10 év, és eközben élveznünk kell a galád közelségét.
Remélem a poszter kisgyerekekkel feljelenti a narkós-alkoholista cigány szomszédait, és utána nem is aggódik a családjáért...
.
Ez egyszerűbb!
Amikor nálunk a cigány család zajongott, senki nem mert felmenni és szólni, az egész ház sustorgott. Felsétáltam, bekopogtam és csendben szóltam nekik:
10 perced adok nekik, hogy abbahagyják, ha nem, idehívok 20 gárdisták, kutyákkal és majd azok megröptetik őket a másodikról.
Csend lett és soha nem volt gond.
.
Csak a magyar alap a gyávaság, a összetartás hiánya, a kussolás, a behódolás.
Én meguntam, nem a zajongókat, hanem a "magyar" stílust.
Elköltöztem a hegyre, a szomszédok 50-100 méterre és csend van.
Aki bejön a területemre, az meg számoljon azzal, nem biztos, hogy ki is jut. Neki a rendőr megváltás lesz.

fda 2019.07.27. 18:01:16

Kedves nagyokos cikkíró, nézzük a gyakorlatot, próbáld ki, mit mond a 112, ha felhívod hogy a szomszéd már megint zajong a hülye fűnyírójával.

consul 2019.07.27. 18:11:37

Az időpontokat honnan vetted?

alien 2019.07.27. 18:31:05

@szepipiktor: @Tatai Katalin: ugyanez. Én 5 percet negyven gárdistát mondtam volna. Az az igazi bátorság.

alien 2019.07.27. 18:33:11

@szepipiktor: @Tatai Katalin: ugyanez. Én 5 percet negyven gárdistát mondtam volna. Az az igazi bátorság

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2019.07.27. 19:37:09

@Tatai Katalin: Ha bajod van a EK-es szomszédoddal, mert hangos, megoldható. Csak szólj. Majd én beszélek vele.

2019.07.27. 20:00:11

Sajnos a gyakorlatban szinte teljesen értelmetlen jogi úton keresni a megoldást. A legjobb az, ha az ilyen szomszéd ellen a saját fegyverét használjuk, vagy más gyengepontját megtalálva visszatámadunk.

szelíd galamb 2019.07.27. 20:18:48

Hihihi! Bejelentettem, hogy éjjel 2-kor is olyan hangos a buli a szomszéd utcában, hogy remegnek a falak. Soha nem jött ki senki intézkedni, Ennyit a lehetőségekről.

Conyi 2019.07.28. 01:59:05

A szomszéd nem a barátod, ha a kisujjadat nyújtod, leharapja a kezedet. Én egy nagy társasházban élek, aminek túlnomó részét befektetők vették meg, tehát az ott lakók nagy része albérlő. Oda is költözött egy egyetemista pár.
Én a munkám miatt rendszeresen dolgozom a hétvégén is. A új szomszéd bulit szervezett szombat estére (persze nem szól róla). Engem nem is zavart hajnali 1-ig, mert nem szoktam korábban lefeküdni. Hajnali 1-kor viszont átmentem, hogy én reggel dolgozom, úgyhogy mostmár csendet szeretnék. A reakció az volt, hogy én ne dumáljak, meg különben is szombat van. Mondtam, jó rendben!
De eljött a csütörtök. Másnap már én is szabadnapos voltam. Éjfélkor ráfordítottam a basszusgitár erősítőt a közös falra, és nekifogtam (durván). 5 perc után verte az ajtót, hogy ő nem tud pihenni és holnap vizsgázik az egyetemen. Én viszont mondtam neki, hogy én meg holnap vagyok szabadnapos, úgyhogy nem érdekel a problémája. Fél 3-kor még kihívta a rendőröket, de azokat se nagyon édkelte az egész ügy. Másnap még elsírta, hogy megbukott a vizsgán, de azóta rend van. Hát Kb. így kell bánni a szomszédokkal.

kolomparlole1114 2019.07.28. 02:30:15

@Tatai Katalin: Átmész, leszopod és kérsz engedélyt meghunyászkodni.

kolomparlole1114 2019.07.28. 02:34:16

@Captain Admin: Így van, az ablakon berepülő féltégla hatásos.

acycloren 2019.07.28. 03:17:22

@Conyi: Így van, sajnos Magyarországon ha bejelented a hatóságoknál, körberöhögnek.
Magyar rendőr kizárólag a saját családjának intéz el ilyen ügyeket.

Ázsiában élek, az utcák ezerszer forgalmasabbak, mint a magyarországiak, alap a közlekedési zaj. Ezzel meg kell tanulni együtt élni. De a szemben lévő ház földszintjén volt egy házi motorszerelő, műhely, ahol helyi fiatalok bütykölték a motorokat este 20 órától pár órán át minden nap. Gondolom a rendes munkájuk után ez valami mellékállás volt.
Mindenkit zavart a környéken, de egyszer csak leégett az épület, egy délelőttön. Nem mondom, hogy valaki felgyújtotta, de minden szomszéd fellélegzett. A kiégett épületet felújították és egy kozmetikus üzlete nyílt a földszinten. Az legalább csendes.

Magyarországon a hangos szomszéd ellen nincs megoldás törvényes úton. A kulcslyukába pillanatragasztó, a kocsijára, postaládájába záptojást dobni, az ablakát jégkockával belőni csúzlival, dögött macska vagy patkány a lábtörlőjére. Mindenkinek van gyenge pontja.

acycloren 2019.07.28. 03:18:27

@várom a levelet: Ó igen, a szabadulóbuli. Nem is kérdezem az etnikumot, szerintem mindenki tudja. Újmagyarok.

Kánikula 2019.07.28. 07:35:50

@acycloren: Legalább csak pár évente tartanak ilyen bulit a felkészülési idö alatt csöndben van.

Lana00071 2019.07.28. 08:13:46

Nálunk az idióta szomszédok szereztek egy kis kutyát és módszeresen kizárják a házból éjszakára, az meg pontosan az ablakunk alatt vonyit, ugat, morog...este 10utan ugyanúgy ahogy reggel 8elott is. Szóltunk nekik kulturáltan, azóta látványosan gyűlölnek minket. Most gondolkodom a további lépéseken. Nem tudunk pihenni! :(

DarthVader 2019.07.28. 09:41:45

@Lana00071: nem akartok kutyát tartani? A szomszédban van egy elvihető:))

kurtakocsma 2019.07.28. 10:30:09

@Lana00071: Ugyanez van nálunk is. Labdázás, vinyározás, ha ráérik a kakkantás hajnali 3-kor , akkor kiabálással tarkított kiszaladgálás a parkba. Szót emeltünk, de úgy fogadta, mintha az életére törtünk volna. A hatóságok az efféle bosszúságokat nem fogják kezelni soha, elvégre együtt élési kultúrát, figyelmességet felnőtt embereknek tanítani senki nem fog. A 0:30-kor buliból, szülők által üresen hagyott, lakásba hazaérkező tinédzser 1 órás zenei és egyéb tombolását végighallgatni egyszerűbb, mint feldolgozni azt, hogy - jó esetben - nevetve teszik rám a kagylót, amikor megpróbálom jelezni a "szervnél". Természetesen a direkt megkeresésünkre elnéző mosolygás, rossz esetben visszapampogás a jutalom. Persze én lábujjhegyen közlekedjek másnap, mert alszik a buliban megfáradt polgártárs.
Az hajnali ajtóberúgás és arconcsapás marad a következő alkalommal. Ennyit elérnek az ilyen viselkedéssel. Aztán majd a bűnügyi rovat szereplői leszünk.

n3spr3ss0 2019.07.28. 11:06:33

A III.Bécsi út 60-ban, egy F.Péter nevű tulajdonos rohadék csinál a többi tulaj bosszantására minden féle vircsaftot, volt hogy egész éjjel fúrtak, faragtak, mert az üzletét építették, majd miután az becsődölt, irodát csinált belőle, az egész dolgozói társaság kint az udvaron bagózik, ricsajozik, a többi tulajt leszarva, a klimáit senki tulajdonost meg nem kérdezve, a teremgarázs falára szereltette, az egész társasház felett kiskirálykodik.

Almandin 2019.07.28. 12:34:48

@acycloren: A döglött macskával arra célzol, hogy egy ártatlan cicát öljön meg valaki a szemétláda gazdái miatt? Egy kedves, doromboló, érző kis lény bűnhődjön ártatlanul?
Macskagyilkosságot semmiképpen se tartok megengedhetőnek.

acycloren 2019.07.28. 12:40:19

@Almandin: Macskák itt is ott is hullanak. Természetes fogyás, elhullás. Ha kezünk ügyébe kerül egy tetem, hasznosítsuk a szomszéd ellen.

Volt általános iskolában egy osztálytársam, akinek a kis idegbeteg folyton ugató terrierjét valaki felakasztotta az udvarukon álló fára. Gondolom valamelyik szomszédot már az őrületbe kergette a dög. Drasztikus megoldás, de van ilyen is.

2019.07.28. 13:36:24

Semmitmondó gagyi poszt, életszerűtlen következtetésekkel, rossz fogalmazással. Azért mert bekötötték a netet, még nem kötelező blogolni.

Almandin 2019.07.28. 13:57:07

@acycloren: Szegény kis kutya! Ez nem megoldás, szerencsére ma már büntethető az ilyesmi.
Azért nem hiszem, hogy megfognál egy elgázolt, kilapított cicatetemet bomlott állapotban és a szomszéd küszöbéig cipelnéd. A hozzád hasonlóak azért mennek a rossz szomszéd házikedvencére, hogy fájdalmat okozzanak neki. Egy idegen macskahulla inkább csak undort vált ki. Pont mint a maffiózók, akik a vizsgálóbírók családtagjait ölik meg bosszúból.

victor2 2019.07.28. 16:27:37

@Eugene Horse:
"Azért mert bekötötték a netet, még nem kötelező blogolni."

Egyetértek. Maga a téma jogos, a gyanútlan olvasó ráklikkel, hogy talán most olvas valami hatékony megoldást csendháborítók/ás ellen, de aztán nagy semmi.

Tényleg érdekelne: a szerző valóban azt gondolja, hogy valami érdemlegeset írt? Ennyire nincs önértékelése?
Avagy tisztában van vele, hogy amit papírra vetett, semmit sem ér, de legalább látja a nevét a neten? Ennyi neki elegendő?

acycloren 2019.07.28. 16:56:26

@Almandin: "A hozzád hasonlóak azért mennek a rossz szomszéd házikedvencére, hogy fájdalmat okozzanak neki."

Hozzám hasonlóak? Miért én mikor tettem ilyesmit? Tudsz bizonyítani ilyen esetet velem kapcsolatban?
Én legfeljebb a tüzelő szuka szarával kenném be a kilincsét. De erre se volt még példa.

Amúgy meg igen, az, aki a szomszéd kutyáját megmérgezi, az ezzel akar fájdalmat okozni a haragosának. Ez így működik, mióta világ a világ. Háborúban is a hátországot bombázzák, hogy érzékeny veszteséget okozzanak az ellenfélnek. Ez van.

Billy Hill 2019.07.28. 18:12:19

Nálam a szomszédban (sokemeletes társasház) elég rejtélyes módon amolyan drogos suttyó bulik szoktak menni: Este 22:00 körül kezdődik azzal, hogy kb. 1,5 perces tucc-tucc "számokat" tesznek be (vagy ugyanaz megy körbe-körbe), ez megy olyan 3:00 óra utánig, akkor bepunnyadnak, lehet aludni a szomszéd lakásokban, majd 7:00 előtt újra kezdődik a buláj, és tart valamikor a délelőtt közepéig... Utána pár napig vagy akár egy hétig semmi, majd egy random hétköznap megint indul a sutyerák szeánsz. Még nem találtam ki, mit lehetne tenni; egyszer átszóltam, hogy legalább a hifijüket tegyék át egy másik falhoz, nos, ez is csak részben sikerült. A következő a 100W-os csöves Marshall fej (JSM) lesz Mesa Boogie ládával; amikor elalszanak, kicsit előkapom a droppolt héthúrost... :-) Conyinak pacsi!

kgl · http://hobbiasztalos.blog.hu 2019.07.28. 20:50:16

Az egyik szomszédban hajnali 3-kor ment a tuc tuc olyan hangerővel, hogy csukott ablak mellett sem lehetett megmaradni. Kiraktam a nagy diadém hangfalakat a teraszra, és kb 100 W hangerővel nyomtam nekik egy kis komolyzenét. Hamar észrevették magukat, utána csend lett.

Másik alkalommal vésőgéppel dolgoztam még éjfél után is hétköznap. Kihívtam a rendőröket, ki is jöttek, hallották ők is a vésést, majd odamentek szólni a szomszédhoz, majd szépen elmondták nekik, hogy ki volt a bejelentő. Na ennyit a rendőrökről.

Almandin 2019.07.28. 21:14:46

@acycloren: Elnézést, ha félreérthetően fogalmaztam. Valahogy nekem az jött le, hogy képes lennél ilyesmire. Természetesen nem állítottam olyat, hogy ilyet tettél volna.
süti beállítások módosítása
A PPKE JÁK HALLGATÓI LAPJÁNAK BLOGJA