Nemsokára nem lehet csak úgy drónokat reptetni az EU területén, az Európai Parlament 2018 nyarán benyújtott Drónokról és drónt irányítókról szóló szabálytervezete 2019 során léphet életbe.
Év elején látott napvilágot a hír, miszerint az Európai Parlament jóváhagyta a drónokra és drónt irányítókra vonatkozó szabálytervezetet, melynek célja, hogy egységes biztonsági előírásokkal szolgáljon mind a pilóta nélküli légijárművek közlekedésére vonatkozóan.
Magyarországon jelenleg két törvény fedi le a pilóta nélküli légijárművek kérdését, a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény, valamint a katonai légügyi hatóság kijelöléséről szóló 392/2016. (XII. 5.) Korm. rendelet. A népszerűen csak drónötrvényként emlegetett új szabályozás megjelenéséig az eljárás menete meglehetősen régimódi: 30 nappal előre légtér használati engedélyt kell kérelmezni, amit - amennyiben az igénylő megkap - fél órával a feladatvégrehajtás előtt telefonon aktiválnia kell, majd dolga végeztével ugyanígy lemondania. Mindezt a Budapest ATS Központnál tehetjük meg, de friss dróntulajdonosként ennél részletesebb tájékoztatást a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Légügyi Felügyeleti Hatóság honlapján találhatunk.
Légtér típusok
Nem mehetünk el szó nélkül a különféle légterek típusainak gyors ismertetése mellett sem. A magyar légtér Magyarország kizárólagos és elidegeníthetetlen tulajdona, a légiközlekedés számára fizikailag igénybe vehető magasságig terjedő része. A légiközlekedési célra kijelölt légtér az alábbi fő légterekre oszlik:
Légiforgalmi légtéren belül olyan repülések hajthatók végre, amelyek számára a légiforgalmi szolgálatok és a működés szabályai meghatározottak.
Időszakosan korlátozott légterekben állami légijárművel olyan repülési tevékenység zajlik, amely veszélyt jelenthet az adott tevékenységben részt nem vevő légijárművek számára.
Veszélyes légtér, amely katonai, rendvédelmi és az egyéb jogosult szervek feladatainak ellátására igényelhető.
Tiltott légtér, amelyben történő repülés a közlekedésért felelős miniszter, a légiközlekedési hatóság, a katonai légiközlekedési hatóság vagy az érintett miniszter javaslatára kivételes indokból – katasztrófa, veszélyhelyzet elhárítása, a nemzet biztonsága, a közrend vagy közbiztonság fenntartása vagy helyreállítása érdekében, honvédelmi érdekek alapján vagy kutatási célból – esetileg legfeljebb nyolc napra engedélyezhető. Tiltott légtér található Paks és Csillebérc térségében.
Hogy Budapest felett milyen légterek váltakoznak, meddig terjed ki a kórházak mentőhelikopter légtere, vagy milyen eseti légterek kerülnek épp most inyébevételre ellenszolgáltatás fejében, ezen a térképen böngészhető!
Angliában a szigorítások már közel egy éve, 2018. július 30-án hatályba léptek egy új dróntörvénnyel, amire az egyre gyakoribb repülő-drón találkozások miatt volt szükség. A legfontosabb elemek egy sor tiltást tartalmaznak: nem lehet 120 m fölé repülni, reptér légterét 1 km-re megközelíteni, nyílt területen 1000 fős tömeg fölött, kiépített területekhez 150 méternél közelebb, embereket, épületeket pedig 45 méterre megközelíteni. Anglia kilátásba helyezett további rendszabályokat, no fly zónák kialakítását, online vizsgát drón pilótáknak, illetve 2019. november 30-ig a 250 g-nál nehezebb drónok regisztrációhoz kötését.
S hogy Európában egységesen mi várható? Reméljük hamarosan kiderül.