SZILÁK EMESE
Téged is érdekel a divat világa? Szívesen dolgoznál a fotósok, tervezők és divatlapszerkesztők mellett, de nincs rálátásod a magyarországi viszonylatokra? Nemrégiben lehetőségem volt egy interjú keretében beszélgetni Gyergyák Mónikával, egy fiatal divattervezővel erről az izgalmas és méltatlanul keveset emlegetett iparágról.
Móni márkáját, a Monik-ot 2014 februárjában, huszonkét évesen indította, amelynek keretein belül saját tervezésű ruháit törekszik megismertetni az egyedi és igényes stílust kedvelő közönséggel. A márka Facebook-oldalán a tervező a „smart elegant” kifejezéssel illeti ruhái design-ját, amelyre a hordhatóság, a letisztult, modern vonalvezetés és szolid pasztellszínek a jellemzőek.
Sz.E.: Mikor döntötted el, hogy a divattal szeretnél foglalkozni? Mi ösztönzött ebben?
Gy.M.: Kiskorom óta tudatosan készültem erre a pályára. Mindig is ösztönzött, hogy minél több emberhez eljusson az általam képviselt stílus. Célom, olyan ruhák tervezése és megvalósítása, amelyek tükrözik a személyiségemet. Egyúttal maradandó darabok alkotása, amelyekkel bárki azonosulni tud, és a magáénak érezheti.
Sz.E.: Mondanál pár tervezőt, akik inspirálnak?
Gy.M.: Dior, Chanel, Elie Saab, Monique Lhuillier, Yiqing Yin, Zuhair Murad.
Sz.E.: Milyen tanulmányokat folytatsz/folytattál?
Gy.M.: Jelenleg a Metropolitan Egyetemen folytatom tanulmányaimat, divattervezés mester képzésen, idén fogok diplomázni. Szintén ezen az egyetemen végeztem el a divat- és kiegészítő tervezés alapképzést.
Sz.E.: Hogy alakult ki benned a saját márka ötlete?
Gy.M.: A főiskolai tanulmányaim alatt döntöttem el, hogy szeretnék alapítani egy márkát, mivel sokan érdeklődtek az általam tervezett darabok iránt.
Sz.E.: Együttműködsz más tervezőkkel is, vagy teljesen egyedül állsz a Monik mögött?
Gy.M.: Egyedül képviselem a márkát.
Sz.E.: Mekkora jelenleg a vállalkozásod? Tervezel a jövőben terjeszkedést?
Gy.M.: Mindenféleképpen szeretnék terjeszkedni a közeljövőben. Jelenleg a Palomában (kiállítótér, üzletház az V. kerületi Kossuth Lajos utcában – a szerk.) vásárolhatóak meg a darabjaim. Céljaim közt szerepel, hogy több showroomban és webshopon is meg lehessen vásárolni az általam tervezett ruhákat.
Sz.E.: Milyen esélyek, lehetőségek állnak egy fiatal tehetség előtt a divatszakmában? Hogyan tudsz érvényesülni a hazai piacon?
Gy.M.: Azt gondolom, hogy nagyon nehéz érvényesülni fiatal tervezőként a szakmán belül. Az alázat, a kitartás és a szorgalom elengedhetetlen a sikerhez. Ugyanakkor minden lehetőség adott ahhoz, hogy sikereket érjen el az ember. Valamilyen úton-módon ki kell tűnni a tömegből, fel kell kelteni az emberek figyelmét és szponzorra is hatalmas szüksége van egy fiatal tervezőnek, ha minőségi és a szakma által is elfogadott kollekciókat szeretne készíteni.
Ahogyan a Monik esete remekül példázza, nem könnyű kivívni egy szakma nagyjainak elismerését, de nem is lehetetlen. Bármi is legyen az ember álma, bármit is szeretne megvalósítani, íme, a bizonyíték, hogy kellő elhivatottsággal, kreativitással és türelemmel elérheti az általa kitűzött célokat.