HAKIMA BAGDADI
Hetedik kerület, a belváros szíve. Mindenhol az Európa-szerte híres romkocsmák, a fényűző Király utca, a szórakozóhelyek, a Gozsdu udvar, a turisták. a kerület, ami sosem alszik. Az ittas fiatalok lampionok fényében ismerkednek, a kikapcsolni vágyó felnőttek pedig egy jó minőségű pohár bor mellől figyelik a nyüzsgést, ami körülveszi őket. De mégis mi teszi olyan különlegessé ezt a szórakoztató negyedet, mi vonzza ide az embereket kortól, társadalmi hovatartozástól függetlenül minden este?
Lengyelországban már hatalmas hagyománya van a tűzfalfestésnek, szinte minden utcában lehet találni egy urban artot. Pár éve hozzánk is elért a legális utcaművészet a Színes Város és a Neopaint nevű csoportok kezdeményezésére. Itt kell különbséget tenni a street art és az urban art között: míg az előbbi az illegális utcaművészet összes ágát magába foglalja, legyen itt szó graffititól kezdve matricázásig, az utóbbi a legális, sokszor megrendelésre készült városi művészet, ami az utcák képét hivatott javítani.
A két csoportnak más-más a koncepciója az alkotás terén, így könnyű megkülönböztetni a munkáikat már első ránézésre is. A Színes Város festés előtt renoválja a falat, szigeteli, így a munkáik alatt nem omlik le a vakolat és sima a felület. Absztrakt formákat alkalmaznak, elvont formákat. Ezzel szemben a Neopaintesek nem igazán fektetnek hangsúlyt a falak rendbe tételére, inkább a képeikre, amelyek nagyon fotó realisztikusak, időnként valós személyeket ábrázolnak.
2013-ban indult egy program, ’TűzfalRehab az Erzsébetvárosban 2013’ címmel, amelynek keretében a hetedik kerületi elhanyagolt tűzfalakat az alkotók kezei közé bocsátották és feldíszítették vele az utcákat. Ennek az egyik leghíresebb darabja a másodikként elkészült festmény, ami a Király utcában található. Itt Krúdy Gyula szavait idézik, miszerint ez ’a legpestibb utca’. A Neopainteseknek figyelembe kellett venniük, hogy az épületek, amikre festenek, műemlékvédelem alatt állnak, illetve bele kellett illenie az utca képébe a festményeknek. Emellett a lakók beleegyezése is mindig szükséges, ám ez nem szokott különösebb problémákat okozni, ez is mutatja, hogy van igény a tűzfal rehabra.
A Színes Város a Strongbow támogatásával egy tizenkét alkotásos újításra vállalkozott az évben, egy nyári fesztivál keretein belül, aminek a Színes Város Strongbow Budapest Fesztivál nevet adták. ennek a témája az ellentétek voltak. Több külföldi elismert művész is jelentkezett, hogy részt szeretne venni a tervezésben és megvalósításban. Az egyik legkiemelkedőbb példája a nyugalom-tombolás című páros, amit a magyar BreakOne és a lengyel Cekas valósítottak meg egy fecske és egy maszkot viselő ember formájában. Emellett helyet kapott Petyka, akinek legutóbbi kiállítása a ’Várostól városig’ megtekinthető volt a Printa nevű művészeti galériában, Jakocs Dorka tetováló és még számos magyar graffiti művész, tervező.
Végső soron miért készültek ezek a művek, mi ennek az urban forradalomnak a lényege? A válasz egyszerű: ne csak láss, hanem nézz is. Vedd észre a környezeted, a benne rejlő szépségekkel és borzalmakkal együtt. Ne menj el az utcákon anélkül, hogy körül néznél, hanem próbáld meg felfedezni a mindennapok problémáit, csodáit. Mindezek mellett pedig gyönyörködj Budapestben és abban, amit nyújtani tud, hiszen ez egy csodás város, tele élettel és lehetőségekkel.