HOFFMANN ZSOLT
Hosszú évek után újra visszatértek Budapestre a világ leggyorsabb technikai sportjának a legjobbjai. Az első Air Race 2003-ban került megrendezésre, melynek joggal mondhatjuk, hogy szülei is vagyunk, ugyanis Budapest illetve Ausztria adott otthont az akkor még két helyszínből álló versenysorozatnak, valamint Besenyei Péter is oroszlánrészt vállalt a megvalósításában (és a megnyerésében is ). Aztán 2006-ban búcsúzott Budapest, majd rá négy évvel a verseny sem lett megrendezve. Tavaly ismét beindultak a motorok, és sok újítással visszatért az Air Race. Legnagyobb ezek között, hogy immár nem egy "osztály", hanem Challenger Cup révén kettő versenysorozat pilótái mérkőznek meg. A Challenger Cup a Master Class előszobája, ami a versenyzőket felkészíti, hogy ténylegesen a világ legjobb pilótáival tudjanak majd küzdeni.
Aki a fővárosban tartózkodik a napokban, biztosan hallja a gépmadarak hangját, ami az év ilyen tájékán furcsa lehet, hiszen mint az már megszokhattuk az elmúlt években, az Air Race rendszerint az augusztus 20. környéki időpontban volt megrendezve.
A budapesti pálya jellegzetessége, hogy nagyon gyors, a versenyzők 60 másodperc alatt teszik meg átlagosan a két teljes kört, az első és az utolsó helyezést elérő pilóta nettó repülési ideje közötti 3 másodperc különbség van, ezért egy apró hiba (például egy inkorrekt repülési magasság miatt 2 másodperces időbűntetés jár) is végzetes lehet. Mindenképpen meg kell említenünk, hogy a Master Class pilótái a versenyt, már hagyományosan a Lánchíd alatti átrepüléssel kezdik meg.
Hazánk büszkesége, Besenyei Péternek nehéz dolga volt a kvalifikáció során. A korábbi, magyar fejlesztésű Corvus Racer 540 típusú gépét, egy új amerikai Edge 540 V3-ra cserélte (a versenyben résztvevő pilóták közül majdnem mindenki ezt a repülőt használja), amelynek finom beállítására még nem nagyon volt idő, így Péter a mai napig szelidíti a gépmadarát. Ebből adódott a mai versenytaktika választása is, aminél először egy biztos kvalifikációs kör teljesítése után jöhetett volna egy jobban meghajtott második kvalifikációs kör. Sajnos az elsőben szerzett időbüntetés miatt, a második nem lehetett kockáztatni, így nem láthattuk, hogy mit tud a magyar "Keresztapa" és az új gépe.
A kvalifikációt sokáig vezette a japán Yoshihide Moroja, de a végén az Ausztrál Királyi Légierő (RAAF) pilótája, Matt Hall került fel a lista tetejére, mint leggyorsabb pilóta. A verseny második napján a 7 párharc győztese, illetve a leggyorsabb vesztes fog továbbjutni, Besenyei Péter Red Bullos csapattársa, Kirby Chambliss ellen lép pályára holnap délután.