Napjainkban igen fontos erőforrás és nyersanyag a kőolaj, valamint a földgáz, mindkettő szénből, amellett hidrogénből tevődik össze; tehát szénhidrogének keveréke. De hogy jutunk el a szénhidrogénhez? Ehhez szükséges a tengereket megvizsgálnunk, pontosabban annak olyan részét, ahol nagy mennyiségben találhatunk apró lebegő élőlényeket (növényeket és állatokat); más szóval planktonokat. Ezek az előszervezetek elhalálozás után a tenger aljára ereszkednek le majd homok- és iszapréteg lepi el őket. Évmilliók elteltével a folyamatos lerakódás, levegőtől való elzártság és az állandó nyomás határa új anyag keletkezik, ami a szénhidrogén. Ahhoz, hogy a felszínre hozzuk a kőolajat, valamint a földgázt szükséges egy járatot fúrnunk a földbe, amin leeresztünk egy csövet, hogyha a földgáz és a kőolaj együtt található meg a táguló gáz felnyomja a felszínre a kőolajat, mint egy szökőkút esetében, ha nincs elegendő nyomás szivattyúzásra van szükség.
Földgáz színtelen, szagtalan, gázhalmazállapotú éghető anyag, melynek fő összetevője a metán, így fűtésre és vegyipari anyagok előállítására ideális. A kőolaj sötét színű sűrű folyadék, nyersen csak fűtésre használatos – de kizárólag csak erre használni gazdaságilag veszteséges a sok értékes anyag miatt így, hogy költséghatékonyabb legyen feldolgozzák (finomítják) melynek terméke a benzin és a kőolaj.
Benzin szavunk a benzolból ered, magyar nyelven benzin alatt értjük az egymástól kémiailag különböző felhasználású folyadékokat. Benzin tisztításával nyert oldószert pl. lakkbenzin melynek tisztább változata az orvosi tisztaságú sebbenzin, motorbenzin, amit a belsőégésű Otto-motorok működtetéséhez használunk. Elsősorban motorok hajtására szolgál, de megfelelő az ambuláns sebészet területén kisebb sebek ellátására vagy fokozott fertőzési veszély esetén a bőr fertőtlenítésére is. Zsírfoltokat is eltávolíthatunk vele ruhákról, de a XX. sz. elején világítási célokra is igénybe vették. Ahhoz, hogy a kőolajból motorbenzint állítsunk elő rengeteg folyamaton kell átmennünk – ezeket befolyásolja az olaj származási helye és minősége.
Jöjjenek az anyagiak
Mivel a kőolaj kitermelése, szállítása és feldolgozása meglehetősen olcsó, így ez az első számú energiaforrás. Hátránya az, hogy nem megújuló, így véges a száma, ami azt jelenti, hogy minél kevesebb lesz belőle annál jobban növekedni fog az ára. A hazai drasztikus árváltozások visszavezetnek egészen 2020 tavaszára amikor is a járvány megérkezett Európába, ami megával hozta a korlátozásokat; ez pedig az utazásaink számát csökkentette. Az, hogy kevesebben ültünk autóba a turizmus romlásában is nagy szerepet játszott, ennek következtében az olaj kereslete bezuhant 20-30 %-kal. A felhalmozódott olajkészlet miatt a nagykereskedelmi ár 290 forintra mérséklődött. Ősszel az enyhítések miatt újra beindult az élet egyre többet utaztunk, így az árak is emelkedtek, de az olajkitermelés nem tudott javulni és a mennyiség is fogyóban volt a vállalati csődök miatt. A KSH adatai szerint a járműüzemanyagok ára átlagosan 21,6 %-kal volt magasabb, mint egy évvel ezelőtt. Ennél nagyobb inflálódást csak az étolaj mutatott, ami 32,6%, harmadik helyen a dohányárú, ami 17,8%. A holtankoljak.hu szerint az állami szabályozást megelőzően az országban átlagosan 496.8 forintba került 1 liter 95-ös benzin, gázolaj literenként 513,2 forint volt.
Miből áll az üzemanyag ára – esetünkben 496,8/l forintos benzinnel számolunk
Benzinkútnál történő fizetésnél pénzünknek nagyjából fele az államkasszába landol. A legnagyobb tétel ebből az ÁFA, ami rekordot jelentő 27%-os így benzinnél 134,13 forint. Erre jön még pluszban a jövedéki adó, ami nagyjából az előzővel megegyező tétel (itt nem százalékot számolunk, hanem fix meghatározott tételt, ami 120 forint/l). a jövedéki adót a NAV határozza meg negyedévenként, alapul veszi a kőolaj világpiaciárát, ami az előző negyedév első 75 napjában 50 dollár felett vagy alatt volt-e. Példánkban az olaj hordónként 72.43 dollár volt, ami jóval meghaladja az 50 dollárt. Ha 50 dollár alá esett volna, akkor benzin esetében 125 forint lett volna a jövedéki adó. Literenként nagyjából 4 forinttal járulunk hozzá az MSZKSZ (Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség) kasszájához. MSZKSZ feladata, hogy biztosítsa az országban a kellő üzemanyag mennyiséget bármiféle ellátási probléma esetén. 2020 június óta ez minden egyes liter benzin megvásárlása esetén 4,145 forintot jelent. Összesítve 496,8 forintból 258 forintot kap meg az állam benzin esetén. Továbbiakban szakértő becslésére tudunk csak támaszkodni nagykereskedők esetén az árrés kb. 4%-ot jelent, ami nagyjából 20 forintnak fele meg. Ebből a pénzből valósul meg a benzinkutak fenntartása, dolgozok kifizetése és a profitok jóváírása. Végeredményképpen megkapjuk benzin esetén a 206 forintot literenként, amit az olaj globális ára mozgat.
Kormány általi maximalizálás után az üzemanyagára bruttó 480 forint lett literenként. A rendelet 2021.11.15.-én lépett hatályba és a prémium üzemanyagokra nem terjed ki.
Így, ha a korlátozás esetén tankolunk 480 forintért abból:
- 120 forint lesz a jövedéki adó.
- 27%-os ÁFA: 102 forint (480*0,2126)
- Készletezési díj: 4 forint
- Kiskereskedői ár: 254 forint (befagyasztott ár miatt elképzelhető, hogy még a nagykereskedelmi árnál is alacsonyabb)